Saturday, May 27, 2017

BAGAIMANA UNTUK MERAWAT KATARAK - PRODUK RAWATAN KATARAK SEMULAJADI

Katarak

Katarak adalah salah satu daripada sebab-sebab paling cacat penglihatan dan rabun. Katarak membangunkan apabila kanta mata anda pula dari masa ke masa. Sama seperti tetingkap frosty atau fogged-up boleh menjejaskan penglihatan anda melaluinya, penghidap katarak tidak dapat melihat sesuatu dengan jelas kerana kanta mendung. Penghidap katarak menghadapi masalah dalam membaca, memahami ekspresi wajah dan memandu, terutama pada waktu lewat.
Institut Kesihatan negara:


Secara umumnya, katarak berkembang pada kadar yang sangat perlahan dan tidak menyebabkan sebarang masalah visual pada peringkat awal. Walau bagaimanapun, ia mengurangkan penglihatan anda masanya dari masa Bilakah clouding meliputi sebahagian besar daripada kanta anda.


Katarak yang boleh membangunkan satu atau kedua-dua mata, tetapi terdapat risiko tidak merebak ke mata lain kerana ia bukanlah satu penyakit kontrak.
Rawatan katarak bergantung kepada tahap clouding. Pada peringkat awal atau sederhana, cermin mata dan pencahayaan yang kuat boleh membantu anda dalam menguruskan aktiviti-aktiviti rutin anda tanpa sebarang masalah. Bagaimanapun, pembedahan ganti kanta terjejas adalah diperlukan apabila anda tidak dapat melakukan rutin anda biasa kerana cacat penglihatan.



Tanda-tanda katarak

Membangunkan katarak menghasilkan hanya beberapa gejala downi melainkan jika clouding itu cukup teruk untuk menyekat cahaya. Berikut tanda-tanda katarak boleh dianggap petunjuk membangunkan katarak:
  • Visi blurry, berkabus, filmy atau mendung
  • Myopia progresif dalam warga emas, dikenali sebagai sisi kedua kerana mereka berasa selesa membaca tanpa kanta
  • Perubahan dalam persepsi warna disebabkan oleh clouding dari kanta yang bertindak seperti penapis
  • Kesukaran dalam memandu di lewat jam disebabkan oleh glares yang dari lulus kenderaan
  • Masalah silau walaupun pada waktu siang yang
  • Pembentukan imej superimposed atau penglihatan berganda
  • Perubahan dalam gelas yang ditetapkan, menunjukkan penglihatan

Pada peringkat awal, hanya sebahagian kecil daripada kanta anda boleh dipengaruhi oleh clouding ini, dan anda tidak pun menyedari apa-apa perubahan dalam wawasan anda disebabkan oleh kelambatan yang. Walau bagaimanapun, seperti membangunkan katarak dan lebih banyak kawasan-kawasan kanta anda pula, anda boleh perhatikan tanda dan gejala-gejala membangunkan katarak kerana clouding memberi kesan kepada jumlah cahaya yang boleh lulus melalui kanta.


Sebab-sebab katarak

Seperti yang kita semua tahu, mata kita bekerja seperti sebuah kamera. Kornea dan mengawal amaun cahaya yang memasuki mata kita. Sinar cahaya yang kemudian melalui cecair lutsinar (aqueous humor) dan murid untuk mencapai kanta. Kanta membuat imej pada retina dengan lenturan sinar cahaya memberi tumpuan kepada benda-benda dengan betul. Retina, lapisan bahagian belakang mata kita, mengandungi sel-sel sensitif cahaya yang lulus maklumat visual ke otak melalui saraf optik.


Menurut Institut Mata:

Orang mengalami katarak kerana pengumpulan secara beransur-ansur protin di kanta yang menjadikannya legap atau mendung dan menghalang cahaya daripada melalui kanta untuk membuat satu imej sebenar objek itu pada retina. Bergantung kepada jumlah pengumpulan protein, orang mengalami sekurang-kurangnya kehilangan penglihatan. Sel-sel yang lebih tua juga menolak ke arah bahagian dalam kanta kerana sel-sel yang baru terbentuk pada bahagian luar kanta. Terkumpul protin dan sel-sel yang lebih tua ditolak ke arah Pusat keputusan kanta katarak yang secara beransur-ansur merosot dengan tambahan pengumpulan.
Berikut faktor risiko katarak dengan ketara boleh meningkatkan peluang anda untuk membangunkan katarak:
  • Obesiti
  • Kencing manis
  • Proses penuaan
  • Tekanan darah tinggi
  • Lepas pembedahan Mata
  • Maksiat seperti merokok dan minum
  • Pendedahan yang berpanjangan kepada cahaya matahari
  • Keradangan dan kecederaan Mata
  • Sejarah katarak yang berjalan dalam keluarga
  • Kesan-kesan sampingan ubat seperti Kortikosteroid
  • Terapi radiasi kanser dan pendedahan kepada sinaran mengion, termasuk X-ray

Jenis-jenis katarak

Katarak telah diklasifikasikan kepada jenis-jenis berikut:
  • Katarak berkaitan umur : ramai orang mengalami katarak kerana proses penuaan.
  • Katarak Congenital : dalam sesetengah kes, bayi yang dilahirkan dengan katarak atau membangunkan semasa kanak-kanak mereka disebabkan oleh jangkitan, kecederaan atau khasiat miskin.
  • Katarak sekunder : apabila orang membangunkan katarak kerana kesan sampingan ubat-ubatan (diuretics atau Kortikosteroid), bahan-bahan toksik, cahaya ultraviolet, radiasi atau komplikasi lain keadaan kesihatan (kencing manis), katarak yang dikenali sebagai katarak yang kedua.
  • Katarak traumatic : apabila katarak berlaku akibat kecederaan mata tersebut, ia dikenali sebagai katarak trauma.

Komplikasi katarak

Norma-norma tata rawatan katarak bergantung kepada komplikasi berkaitan. Walaupun anda mungkin tidak mempunyai apa-apa isu-isu wawasan, doktor pasti akan memberitahu pembedahan katarak untuk mencegah sebarang kemungkinan mengalami kemerosotan komplikasi berkaitan. Sebagai contoh, katarak yang lama yang mungkin menjadi padat dan cukup diperbesar untuk mengelakkan saliran cecair dalam mata.

Begitu juga, ia boleh menyebabkan keradangan melalui kebocoran protein ke dalam mata. Jika berlaku komplikasi yang melibatkan retina, bidang yang mungkin menghadapi masa yang sukar dalam menilai keadaan kerana kanta legap menghalang keupayaan mereka untuk melihat melaluinya.

Rawatan katarak

Bagaimana untuk merawat katarak? Apabila orang mendapati sukar untuk menjalani kehidupan normal dengan bantuan cermin mata atau kanta kenalan, doktor mengesyorkan pembedahan pembuangan katarak. Prosedur-prosedur pembedahan seperti mengambil semula visi, sedikit, oleh mengeluarkan kanta legap dan menggantikannya dengan kanta tiruan untuk.

Walau bagaimanapun, prosedur pembedahan tidak digalakkan kecuali jika perlu, dan ia telah diperhatikan bahawa produk rawatan katarak semulajadi boleh melambatkan perlunya pembedahan selama bertahun-tahun. Sesetengah orang boleh memulihkan dari katarak tanpa memerlukan garis konvensional rawatan katarak.

Kerana menyangkut mencegah katarak , kami tidak lagi pasti mengapa pengumpulan protin di kanta mengambil tempat dan pencegahan yang berkesan, jadi adalah tidak mungkin. Walau bagaimanapun, katarak adalah lebih cenderung berlaku pada peringkat lewat hidup dan oleh itu, anda perlu kerap melawat pakar mata anda selepas 40 tahun umur (sekurang-kurangnya sekali dalam setahun).

Jika katarak jalankan dalam keluarga anda, atau anda adalah tertakluk kepada faktor-faktor risiko yang lain seperti diabetes dan tekanan darah tinggi, pemeriksaan lebih kerap daripada mata anda adalah amat penting.

1 comment:

Anonymous said...

Hi theгe! I ҝnow this is қіnda off topic however ,
I'd figured I'd ask. Would you be interested in trading linis or maybe guest writing a blog
post or vice-versa? My blog ǥoes oѵer a lot of
thhe same topiϲs as yours and I think we ould greatly benefit
rom each other. If yyou are interested feel free to shoot me an email.
I look forward to hheaгing from you! Fantastic blog by
the way!

My weblog dragon mania cheats