Friday, October 9, 2020

MADU PENAWAR SEGALA PENYAKIT

Madu mampu halang keracunan ginjal akibat ubat kanser Cisplatin

Kajian oleh saintis dari beberapa universiti mendapati bahawa madu boleh mencegah kerosakan buah pinggang daripada kesan sampingan pengambilan ubat kanser Cisplatin.

Cisplatin adalah salah satu ubat kanser yang sangat kuat. Kesan nefrotoksisiti, atau keracunan, dari pengambilan ubat ini boleh mengakibatkan kecederaan akut kepada ginjal.

Kajian ini dirancang untuk menilai peranan madu dan royal jelly dengan sifat antioksidan dalam melindungi kecederaan ginjal akut yang disebabkan oleh Cisplatin pada pesakit kanser. Saintis mendapati kumpulan pesakit yang makan madu tidak mengalami kecederaan akibat keradangan buah pinggang berbanding pesakit yang tidak makan madu sebelum mengambil Cisplatin. Fungsi madu dalam menyekat kerosakan pada buah pinggang perlu dicakna sebagai satu rawatan alternatif yang selamat dan tanpa kesan sampingan buruk.

Abstrak

Objektif: Cisplatin merupakan salah satu ubat antineoplastik yang paling kuat; namun, nefrotoksisiti membataskan kelayakannya untuk penggunaan klinikal yang optimum. Kajian ini dirancang untuk menilai peranan madu dan royal jelly dengan sifat antioksidan dalam melindungi kecederaan ginjal akut yang disebabkan oleh cisplatin pada pesakit dengan barah.

Kaedah: Pesakit dengan kanser yang ditugaskan untuk kemoterapi cisplatin dibahagikan secara rawak kepada kumpulan madu lebah dan royal jelly yang dirawat sebelum permulaan dan semasa rejimen kemoterapi cisplatin dan kumpulan kawalan pada cisplatin sahaja. Tahap kreatinin dan urea serum diukur sebelum dan sesudah kitaran kemoterapi dan lebih dari 2 kitaran.

Hasil: Pesakit yang menggunakan kapsul lebah mentah mentah dan royal jelly menunjukkan tahap serum produk ginjal (kreatinin dan urea) yang lebih rendah berbanding pesakit dalam kumpulan kawalan. Perubahan parameter buah pinggang secara signifikan (p <0.05) lebih rendah jika dibandingkan dalam kumpulan madu lebah sebelum dan selepas rawatan cisplatin. Jeli diraja didapati berkesan; namun, perbezaan tahap kreatinin dan urea sebelum dan selepas kemoterapi tidak signifikan secara statistik.

Kesimpulan: Penggunaan madu lebah dan royal jelly sebagai sebatian semula jadi berkesan dalam mengurangkan nefrotoksisitas cisplatin dan mungkin memberi peluang yang menjanjikan untuk pencegahan yang bermakna secara klinikal. Kajian ini mempunyai implikasi yang berpotensi penting untuk rawatan kesan sampingan buah pinggang cisplatin dan dianggap sebagai yang pertama untuk mengkaji kesan madu dan royal jelly ini pada subjek manusia. Namun, kerana ukuran sampelnya yang kecil, kami mengesyorkan penyiasatan lebih lanjut menggunakan ukuran sampel yang lebih besar.

Kata kunci: Cisplatin; madu lebah; nefrotoksisiti; pesakit dengan barah; royal jelly.

Sumber: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28548561/

Banyak kertas kajian seperti di atas boleh diambil dari jurnal kajian biokimia dan perubatan telah mengesahkan apa yang telah disebut di dalam AlQuran dan kitab perubatan seperti Tibbun Nabawi.

Dalil dari AlQuran

ثُمَّ كُلِي مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا ۚ يَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِيهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَةً لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ - 16:69

Terjemahan surah An Nahl , ayat 69: Kemudian makanlah dari segala jenis bunga-bungaan dan buah-buahan (yang engkau sukai), serta turutlah jalan-jalan peraturan Tuhanmu yang diilhamkan dan dimudahkannya kepadamu". (Dengan itu) akan keluarlah dari dalam badannya minuman (madu) yang berlainan warnanya, yang mengandungi penawar bagi manusia (dari berbagai-bagai penyakit). Sesungguhnya pada yang demikian itu, ada tanda (yang membuktikan kemurahan Allah) bagi orang-orang yang mahu berfikir.

Kongsi, jika maklumat ini berguna bagi anda. Terima kasih

No comments: