Thursday, December 20, 2018

5 JENIS MAKANAN PERLU DI ELAK UNTUK GOUT

Setiap orang yang menghidap gout adalah berbeza. Kita semua mempunyai diet, komposisi badan, dan minum kualiti air yang berbeza. Banyak yang boleh dikaitkan dengan punca gout. Ramai yang mempunyai tahap asid urik yang tinggi juga mempunyai kecacatan di dalam buah pinggang yang telah ditetapkan secara genetik.

Setiap pesakit gout mempunyai makanan tinggi purin tertentu untuk dielakkan, yang cenderung untuk mencetuskan serangan gout. Kajian juga mendapati jika anda tertekan atau mempunyai sistem imun yang rendah juga boleh mencetuskan serangan.

Bagi sesetengah orang, pizza makanan laut atau sandwich daging boleh menyebabkan mereka mengalami kesakitan selama seminggu. Melalui percubaan, anda akan mengetahui apa yang harus dielakkan, dan apa yang perlu makan secara sederhana tanpa membawa kepada serangan gout.

Berikut adalah senarai makanan dan tips diet yang akan membantu anda memahami makanan yang perlu dimakan, dielakkan, dan yang boleh membantu badan secara semulajadi melawan serangan gout.
Makanan Laut
 
Ikan dan makanan laut yang lain mengandungi lebih tinggi purines dan plumbum.
Makanan gout untuk mengelakkan senarai termasuk: kerang, sardin, herring, ikan bilis, ikan kembung, tiram, udang, ketam dan udang. Ikan lain yang sederhana tinggi dalam purines termasuk tuna, ikan, codfish, halibut, hinggap, salmon, ikan, dan trout, dan ikan

Jika anda makan makanan tinggi purin secara sederhana semasa mengambil GC® pastikan anda mengikutinya dengan dua dos pil GoutCare dan air tambahan untuk beberapa hari akan datang untuk membantu mengimbangi peningkatan asid urik.

Gula dan Produk kanak yang bergula

Ini ialah kategori makanan yang patut dielakkan bagi kebanyakan penghidap gout. Berasaskan gula dan tinggi fruktosa atau sirap jagung tidak baik untuk penghidap gout.  Kek dan gula-gula juga termasuk dalam kategori ini.

Daging Merah

Daging tinggi dengan zat besi dan protein boleh memberi kesan kepada usaha meningkatkan tahap asid urik.

Daging perlu dielakkan atau pengambilan secara sederhana semasa mengambil GC® bergantung terhadap tahap gout seperti steak, daging kambing, sosej, daging yang diproses, daging kisar dan bahagian dalaman seperti hati, paru dan sebagainya.

 Sayur-sayuran

Kajian telah menunjukkan bahawa sayur-sayuran tidak meningkatkan tahap asid urik seperti makanan lain yang tinggi purin. Sayur-sayuran patut digalakkan tetapi beberapa jenis mengandungi lebih tinggi purin.

Sayur-sayuran yang lebih tinggi purines termasuk asparagus, cendawan, sayur-sayuran hijau gelap (kerana tahap zat besi lebih tinggi), kekacang, kacang merah, kacang hijau, kubis bunga, tauhu, dan juga tomato kerana keasidan lebih tinggi dan ph lebih rendah.

Makanan lain yang perlu dielakkan atau diambil secara sederhana termasuk kuah berdaging, kacang panggang, makanan bergoreng (minyak dipanaskan memusnahkan vitamin E), kek, produk manis, buah-buahan kering seperti kranberi dan aprikot, oat, dan produk yis seperti roti manis kerana tinggi keasidan dan purin. Perlu elakkan makanan yang mengandungi zat besi, niasin, multi-vitamin.

Roti
 
Jika anda seorang pesakit akut, anda perlu memberi perhatian kepada roti yang dimakan. Bijirin penuh seperti roti gandum, oat dan kebanyakkan bijirin mempunyai kandungan purin yang lebih tinggi daripada bijirin halus.  Pilih roti putih, pasta, dan beras putih untuk menghadkan pengambilan purin. Jika inginkan bijirin penuh, hadkan pengambilan beberapa kali seminggu kerana bijirin penuh boleh meningkatkan tahap asid urik.

Setiap orang adalah berbeza dan makanan yang penyebab gout berbeza bagi sesetengah orang. Ketahui apa yang boleh dan tidak boleh makan, dan  elakkan makanan yang boleh memberi kesan gout. Ia akan memberi manfaat dalam jangka masa panjang.
 

No comments: