Saturday, December 26, 2020

DAUN SALAM

Selain Baik untuk Buah Pinggang, Ini 5 Manfaat Daun Salam untuk Kesihatan.
 
Selain kegunaan di dapur, daun salam yang dimanfaatkan sebagai ubat herba dengan cara direbus. 
 
Salah satu manfaat yang popular dari rebusan air daun salam ini iaitu untuk mengubati batu ginjal. 
 
Dalam sebuah penelitian, khasiat daun salam sebagai ubat batu ginjal kaya dengan kandungan enzim yang berfungsi mengurai batu kristal yang menumpuk di ginjal. Jika tidak ditangani secara serius, boleh menyebabkan berkembangnya batu ginjal dan menimbulkan masalah yang lebih serius. 
 
Selain itu daun salam juga memiliki manfaat lainnya. Benarkah? Berikut 5 manfaat daun salam untuk kesihatan, selain untuk mengubati batu ginjal.
Ini manfaat daun salam untuk kesihatan.
 
1. Mengawal kadar gula darah
Kandungan antioksidan di dalamnya sangat beekesan membantu tubuh dalam menghasilkan insulin. Kandungan insulin tersebut juga sangat efektif mengawal kadar kolesterol. Bahkan dari beberapa penelitian, daun ini terbukti beekesan mengatasi masalah pada diabetes tahap-2.
 
2. Mengendalikan tekanan darah
Dengan mengamalkan air rebusan dari 10 helai daun salam dan 3 gelas air secara rutin, terbukti beekesan menurunkan tekanan darah secara signifikal.
 
3. Mengatasi batuk
Apabila anda mengalaminya, anda boleh mencuba ramuan herba dari daun salam. Caranya mudah, anda hanya perlu mencuci bersih dan merebus 2 helai daun salam dgn segelas air, tapis dan minum hingga batuk reda.
 
4. Membantu mencegah risiko kanser
Antioksidan dan beberapa senyawa lainnya seperti fitonutrien, katekin, linalool, dan parthenolide dalam daun salam ternyata cukup efektif dalam melindungi tubuh dari kesan radikal bebas.
 
5. Menjaga kesihatan jantung
Daun salam mengandungi enzim rutin dan acid caffeic yang baik bagi kesihatan jantung. Bahan-bahan ini mampu menguatkan dinding jantung dan membantu menurunkan kadar kolesterol penyebab terjadinya plak lemak.

Semoga bermanafaat!

No comments: