Tuesday, October 1, 2013

SAKIT KETIKA HAID

EKSTRAK KACIP FATIMAH

Perunding Obstetrik dan Gynokologi, Pusat Perubatan Tropicana, Dr Hoo Mei Lin, berkata setiap wanita mengalami sakit yang berbeza. 

Bagaimanapun ramai wanita dan gadis bimbang mengenai kitaran haid kerana ada yang lambat, cepat, tempoh lama dan tidak tetap harinya. 

Kata Dr Hoo, ada beberapa sebab mengapa haid datang lewat antaranya disebabkan tanda kehamilan, menyusukan bayi, menopaus, berat badan tidak seimbang, tekanan dan pengambilan pil perancang. 

Apa yang perlu dibimbangkan ialah apabila ada yang mengalami haid yang banyak sehingga terpaksa menukarkan tuala wanita setiap masa dan ada wanita yang perlu memakai pakaian gelap seperti hitam ketika tempoh haid semata-mata mengelak kebocoran.

Ada juga disebabkan ketumbuhan dalam rahim (fibroid) atau barah pangkal rahim. Cuma , bagi mereka yang hamil, kedatangan darah yang banyak ini mungkin memberi masalah kepada kandungan seperti keguguran dan kandungan di luar rahim, katanya.

Beliau berkata, jika masalah haid berlanjutan dan menyebabkan rasa kejang, pendarahan tidak berhenti, kesakitan melampau, keluar darah beku dan terlalu kerap perlu menukar tuala wanita, berjumpalah doktor. Ini kerana hanya doktor yang boleh mempertimbangkan apa yang sedang berlaku.

No comments: