Sunday, October 25, 2015

JENIS MAKANAN MUDAH ROSAK DALAM PETI SEJUK

potatoes isolated on a white background




                           Gaambar hiasan : UBI KENTANG

Mungkin kita sering menganggap jika menyimpan makanan di dalam peti sejuk boleh membuatkannya kekal segar lebih lama. Namun, tidak semua jenis makanan baik untuk disimpan pada suhu rendah. EH! kongsi lima jenis makanan yang anda patut elak simpan di dalam peti sejuk.

Tembikai

Peti sejuk boleh mengakibatkan kadar antioksidan di dalam tembikai berkurangan sehingga separuh daripadanya. Kajian yang dilakukan di Amerika Syarikat mendapati pada kadar suhu bilik, tembikai mampu untuk menghasilkan hampir dua kali ganda tahap sebatian seperti beta-carotene yang mana berfungsi untuk memastikan kulit dan penglihatan mata sentiasa dalam keadaan baik lebih daripada tembikai yang disimpan di dalam peti sejuk. Persekitaran yang sejuk mengganggu perkembangan antioksidan yang terhasil setelah tembikai tersebut di petik. Pastikan tembikai yang telah dipotong diletakkan di bahagian chiller untuk mengelakkan pembiakan bakteria.

Kentang

Suhu dingin boleh menukar kanji kentang menjadi gula. Ianya akan membuatkan kentang berasa sedikit manis. Adalah lebih baik simpan kentang di dalam paper bag di dalam pantri bersuhu sejuk. Cahaya matahari pula mengakibatkan klorofil mula berkumpul  dan seterusnya mengubah rona kentang kepada hijau dan adanya berasa pahit.
Bawang

Bawang sejenis sayur yang memerlukan pengudaraan yang segar. Simpan bawang di dalam paper bag. Pastikan anda meletakkan bawang jauh dari kentang kerana bawang merembeskan gas dan lembap yang boleh mengakibatkan kentang rosak dengan lebih cepat. Simpan bawang yang telah dihiris ke dalam peti sejuk.

Tomato

Pengudaraan yang sejuk mengubah laluan kimia terus ke dalam tomato dan memperlahankan semua jenis agen yang menyumbang untuk memastikan tomato kekal segar. Simpan tomato pada suhu bilik untuk mengekalkan kesegaran serta khasiat dalamannya.

Basil

Jika ianya disimpan pada suhu di bawah 4.5 darjah celsius, ianya akan bertukar ke rona hitam dengan lebih cepat. Hanya perlu simpan di atas kaunter dapur dan tertutup. Boleh juga jika anda ingin meletakkannya di dalam pasu gelas yang diisi air serta pastikan batang basil ditenggelami air. Letakkan beg plastik yang dilengkapi zip di atas basil tersebut untuk memastikan ianya boleh bernafas dan kekal lembap.

No comments: