Sunday, November 1, 2015

FAEDAH PERUBATANBUNGA CENGKIH

Kajian tentang cengkih (nama saintifik: Syzygium aromaticum) mendapati ia merupakan sumber anti-oksidan semulajadi yang terbaik. Cengkih digunakan terutama dalam masakan mempunyai ciri-ciri pengubatan yang digunakan dalam perubatan Cina, perubatan Ayurveda dan pengamal² herba di Barat. 

Kajian kandungan ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) atau Kapasiti Penyerapan Radikal Oksigen mendapati cengkih mengandungi 314,446 µmol TE/100g (micromol Trolox Equivalent per 100 grams), iaitu kapasiti anti-oksidan di dalam makanan. Lebih tinggi kapasiti anti-oksidan dapat membantu melawan sel kanser dan lain-lain penyakit. 

Antioksidan melindungi sel-sel anda terhadap tekanan oksidatif daripada kerosakan radikal bebas. Radikal bebas adalah molekul oksigen yang sangat reaktif dalam sel-sel anda, yang tercipta sebagai hasil sampingan daripada metabolisme anda; lebihan radikal bebas adalah dianggap sebagai punca utama proses penuaan.

Melindungi diri anda daripada radikal bebas dengan antioksidan adalah cara yang paling berkesan untuk mengurangkan risiko masalah kesihatan yang berkaitan dengan penuaan. Faedah antioksidan termasuk perlindungan yang kuat terhadap semua jenis penyakit degeneratif seperti kanser, penyakit jantung, kencing manis, arthritis, penyakit Alzheimer, dan banyak lagi.

Cengkih merupakan sumber yang baik untuk kalsium dan magnesium. Sifat analgesiknya digunakan sebagai 'painkiller' untuk mengurangkan sakit gigi. Ia juga meningkatkan daya ingatan dan peredaran darah, dan memberi manfaat kepada jantung, hati dan perut.

Cengkih berkesan menyembuhkan kebanyakan masalah pencernaan seperti ulser perut, kembung perut dan pencernaan yg terganggu, kerana ia merangsang enzim badan anda dan meningkatkan pencernaan.

Sebagai manfaat antiseptik, ia membantu melawan jangkitan seperti selesema, bronkitis, sakit arthritis dan kaki makan air.

Anti-Keradangan

Analisa kimia menunjukkan cengkih mempunyai 36 bahan yang berbeza, yang paling penting adalah minyak pati yang dikenali sebagai eugenol. Ia juga mengandungi pelbagai flavonoid yang menyumbang kepada anti-radang.

Pendokong aromaterapi sering menggunakan minyak cengkih untuk merawat gejala-gejala penyakit sendi dan arthritis. Aroma minyak cengkih, apabila dihidu, boleh membantu melegakan keadaan pernafasan tertentu seperti batuk, selsema, asma, bronkitis dan sinusitis.

Eugenol dan lain-lain komponen cengkih bergabung untuk menjadikan cengkih anestetik sederhana serta sebagai agen anti-bakteria. Atas sebab ini, anda akan dapati minyak cengkih terdapat dalam beberapa jenis semburan tekak dan mencuci mulut.

Manfaat Analgesik 


Minyak cengkih boleh digunakan untuk merawat sakit gigi. Putik kapas direndam dalam minyak cengkih kemudian sapukan pada bahagian gigi yang sakit, ia dapat melegakan kesakitan. 

Manfaat Antiseptik

Minyak cengkih adalah antiseptik dan berkesan untuk merawat masalah biasa seperti luka, jangkitan kulat, luka terbakar, luka, kaki makan air dan lebam. Ciri-ciri antiseptik minyak cengkih adalah sebab mengapa sering terdapat dalam ramuan ubat gigi dan pencuci mulut.

Minyak cengkih meningkatkan sistem imun dengan membersihkan darah dan membantu untuk melawan pelbagai penyakit.

Jika nada ingin dapatkan semua faedah dari cengkih, jauhi yang  berjenama yang biasa terdapat di pasaraya. Kebanyakan yang dikilangkan telah dicemar radiasi untuk memusnahkan mikro organisma, bakteria dan virus yang mungkin wujud. Proses sinaran radiasi juga merosakkan  vitamin, mineral, protein dan mikronutrien lain yang berfaedah. Di samping itu, radiasi juga menghasilkan lebih banyak radikal bebas, ianya bertentangan dengan apa yang anda cuba dapatkan dari cengkih yang asli.

6 comments:

Anonymous said...

El resto de las ranuras del pie están ahí a fin de que
cuando desees hacer un pliegue al lado tengas una guia y te queden bien paralelos.



Visit my web-site; tipos de nariz mujer

Anonymous said...

¿Quizás jamás se han preguntado por qué razón la Navidad del
veinticinco de Diciembre (el día que Jesús nació) no calza con el primero de los días de la Era Cristiana?


Here is my webpage :: circuncisión niños tecnica quirurgica ()

Anonymous said...

Que el pediatra de su hijo un urólogo le explique de qué forma limpiar esta zona adecuadamente.


Also visit my webpage parafimosis canina tratamiento ()

Anonymous said...

¿Expreso Con Leche?

Also visit my web page: Tipos de cafe ()

Anonymous said...

Las personas que poseen una nariz griega acostumbran a ser optimistas, de buen corazón,
con gran inteligencia y muy objetivas por naturaleza.

Also visit my page - tipos de barbacoas rusticas

Anonymous said...

Las complicaciones menores tienen una incidencia del tres por ciento.,
el En infantes mayores y niños es preferible la anestesia general.


Here is my web blog: fimosis en bebes