Sunday, November 1, 2015

KESAN SAMPINGAN MAUT AKIBAT PRESKRIPSI MENINGKAT

Mereka yang mengambil ubat-ubat dadah berjadual tidak dapat lari dari kesan-kesan sampingan yang sama ada ia tidak serius atau boleh membawa maut.

Laporan tindak balas buruk kepada ubat-ubatan preskripsi meningkat 9.4 peratus pada tahun 2011, menurut sebuah badan bebas yang memantau amalan ubat selamat. Laporan Quarterwatch (ismp.org) mendapati 179,855 reaksi dadah diklasifikasikan sebagai serius atau maut, peningkatan lebih 15,000 dari tahun 2010.   
  • Pengilang perlu melaporkan kesan buruk yang mereka ketahui kepada FDA
  • Hanya 1 hingga 10 peratus daripada kesan-kesan buruk yang dilaporkan kepada FDA
  • Syarikat-syarikat dadah bertanggungjawab jika mereka tidak memberi amaran sepatutnya terhadap kesan sampingan yang berpotensi
Reaksi buruk

Serangan jantung, kegagalan buah pinggang, strok dan kematian - itulah bahaya dalam dunia perubatan preskripsi hari ini. Setiap tahun berjuta-juta orang menghadapi kesan sampingan daripada pil-pil canggih dan berbagai terapi yang mereka jalani demi menangani pelbagai masalah kesihatan.

Mengikut undang-undang, pengeluar dadah mesti melaporkan kepada FDA sebarang kesan sampingan terhadap dadah mereka yang sampai ke pemerhatian mereka, sama ada dari aduan pesakit, tuntutan mahkamah atau hanya menyebut di Twitter. Pengguna dan doktor juga boleh melaporkan kesan buruk kepada FDA. Menggunakan angka-angka tersebut, Quaterwatch menyusun laporan semua kesan sampingan yang serius dan negatif yang dibuat kepada FDA pada tahun 2011, mendapati bahawa laporan telah meningkat hampir 10 peratus berbanding tahun 2010.

Sepuluh ubat-ubatan dengan kesan-kesan buruk adalah Pradaxa, Coumadin, Levaquin, carboplatin, Zestril, cisplatin, Zocor, Cymbalta, Cipro dan Bactrim. Jika anda mengambil mana-mana ubat di atas dan mengalami kesan sampingan yang serius, yakinlah  bahawa anda tidak keseorangan. Malah, pakar-pakar dadah berhujah bahawa hanya satu hingga 10 peratus daripada kesan buruk yang dilaporkan kepada FDA, bermakna kesan sampingan negatif adalah lebih meluas daripada laporan Quaterwatch. "Kami kehilangan  99 hingga 90 peratus laporan kesan buruk", kata Thomas Lamb, seorang peguam di North Carolina yang menguruskan sebuah blog tentang berita dadah preskripsi.

Peraturan 7 Tahun

Malangnya, kesan sampingan adalah perkara tidak dapat dielakkan, harga yang anda bayar demi mendapatkan manfaat dari apa yang ditawarkan oleh syarikat farmaseutikal. Walau bagaimanapun, terdapat cara lain pengguna boleh melindungi diri mereka daripada kesan-kesan buruk. Kumpulan sokongan Public Citizen mencadangkan hanya menggunakan ubat-ubatan yang telah berada di pasaran selama lebih daripada tujuh tahun, melainkan jika tidak ada alternatif.

Tempoh 7 tahun adalah tempoh percubaan klinikal yang dilakukan oleh FDA untuk meneliti  kesan buruk yang dilaporkan. 

"Nasihat logik adalah untuk menjauhkan diri dari dadah baru sementara anda memikirkan apa-apa isu keselamatan lain yang mungkin muncul", kata Lamb. 

Satu lagi cara pesakit boleh melindungi diri mereka adalah dengan menggunakan pemeriksa interaksi dadah yang biasa didapati dalam talian untuk memastikan bahawa pelbagai preskripsi mereka tidak bercanggah antara satu sama lain atau jika satu dadah sahaja tidak menyebabkan masalah yang diwujudkan sendiri. Apabila pengguna menggunakan khidmat pelbagai doktor dan pakar kesihatan dan mungkin mendapatkan dadah dari beberapa farmasi  berlainan, kombinasi ubat-ubatan yang digunakan mungkin menyebabkan interaksi tanpa pengetahuan atau tidak disedari oleh profesional perubatan.

"Pada masa lalu, orang ramai berpendapat, jika ada isu doktor akan mengambil perhatian terhadapnya, atau pihak farmasi mungkin beritahu sesuatu," kata Lamb. "Sekarang orang ramai boleh mendapatkan ubat dadah dari pelbagai sumber yang berbeza. Ia amat penting bagi mereka untuk mengambil langkah-langkah keselamatan diri mereka sendiri. 

Hubungi Peguam


Jadi, jika anda mendapat kecederaan disebabkan oleh dadah preskripsi, bolehkah anda saman? Tidak semestinya. Satu perkara yang perlu diketahui, ubat-ubatan generik dilindungi daripada tindakan undang-undang. Dan jenama dadah tertentu dilindungi undang-undang selagi syarikat-syarikat dadah memberi amaran yang mencukupi tentang kesan-kesan sampingan yang berpotensi. Syarikat-syarikat dadah yang diperlukan untuk memberi label amaran terhadap sebarang kemungkinan kecederaan disebabkan oleh dadah mereka pada bungkusan, serta memaklumkan kepada FDA apa saja kesan sampingan yang timbul selepas sesuatu dadah itu diluluskan dan sudah pun berada ke pasaran.

Sebaliknya, syarikat dadah boleh menghadapi tindakan undang-undang jika tidak mendedahkan atau tidak memberi amaran kesan sampingan yang buruk yang dialami. Jika anda menghadapi kesan sampingan yang serius dari ubat yang anda ambil tetapi tiada sebarang amaran mengenainya, sudah tiba masanya untuk berunding dengan seorang peguam. "Dakwaan yang boleh dibuat ialah bahawa syarikat dadah tidak memasukkan amaran yang mencukupi dalam maklumat preskripsi atau label tentang risiko kesan sampingan yang serius yang mereka mempunyai pengetahuan tentangnya," Lamb menerangkan. Carian di Google boleh mendedahkan maklumat jika seseorang yang mempunyai masalah yang sama, mungkin mereka juga mendapat kejayaan dalam mengemukakan kes di mahkamah.

Lawati Lawyers.com untuk maklumat lanjut mengenai tindakan undang-undang dadah preskripsi dan untuk mencari seorang peguam yang boleh membantu anda menilai kes anda. 

No comments: