Thursday, August 28, 2014

SUNAH RASULLULLAH YANG MUDAH UNTUK KITA IKUTI

1. MANDI

Mandi yang betul dan berkualiti (untuk kesegaran plus kesihatan) ialah mandi sebelum Subuh atau sejam sebelum matahari naik. Air waktu ni paling ideal untuk kurangkan lemak yang berkumpui dalam badan.

2. TAFAKUR

Selepas solat Subuh dan baca doa, sujudlah barang seminit dua sambil membaca doa. Khasiat tafakur begini dapat elakkan kita dari sakit pening/ migrain. Dalam kajian sains, sujud dapat mengalirkan darah ke seluruh saluran darah di kepala kerana beberapa milimeter ruang udara di situ tidak dipenuhi darah.

3. JILAT JARI SELEPAS MAKAN

Makan dengan tangan dan menggunakan tangan kanan adalah sunnah Baginda s.a.w. Selepas makan, elok menjilat hujung2 jari. Kajian sains menunjukkan terdapat banyak enzim terhasil dari celahan antara kuku dan isi kita, iaitu 10 kali ganda daripada yang terdapat dalam air liur. Enzim penting untuk bantu mencernakan makanan.

 4. TIDAK MENCAMPURKAN MAKANAN DARAT DENGAN MAKANAN LAUT

Rasulullah s.a.w menegah kita makan ikan bersama susu kerana dibimbangi mendapat penyakit. Saintis menemukan bukti bahawa badan ayam mengandungi ion positif manakala ikan mengandungi ion negatif, jika bercampuran dalam satu makanan boleh menyebabkan tindak balas biokimia yang merosakkan usus kita. SUNNAH 

MAKAN BAGINDA

1. Makan buah sebelum makan berat

2. Tidur satu jam selepas makan tengah hari

MINUM CARA RASULULLAH S.A.W Rasulullah s.aw mengamalkan minum segelas air sejuk setiap pagi iaitu air yang disimpan semalaman . Bukan air sejuk tapi sejuk suhu bilik yakni sejuk semulajadi. Rasulullah saw juga menyukai minuman sejuk yang bercampur madu untuk kesihatan. Baginda melakukannya sebelum makan apa-apa di waktu pagi.

Ia boleh menghilangkan

1. Kahak / lendir

2. Mencuci perut

3. membuang sisa makanan yang tertinggal dalam perut dan menolaknya ke usus besar

4. menghilangkan senak perut dan sendu

5. memperbaiki fungsi buah pinggang, limpa dan hati Sayidatina Aisyah r.a meriwayatkan : "Antara banyak2 minuman, Rasulullah saw menggemari minuman manis dan sejuk iaitu air campuran madu atau nabiz (rendaman tamar)

ELAKKAN KOMBINASI BERIKUT 1. SUSU + DAGING 2. DAGING + IKAN 3. IKAN+ SUSU 4. AYAM + SUSU 5. IKAN+TELUR 6. IKAN+DAUN SALAD 7. SUSU + CUKA . BUAH + SUSU (KOKTEL)

Beramal untuk mendapat keredhaan Allah s.w.t.

No comments: