Wednesday, July 23, 2014

SEL STEM GANTIKAN SEL JANTUNG

PADA September 2006, seorang lelaki, dikenali sebagai Benjamin, berusia 75 tahun, mendapat serangan jantung yang teruk di Indonesia. 

Di sana, dia dimasukkan ke sebuah hospital sebelum dipindahkan ke sebuah hospital di Singapura, dan tinggal di situ selama sepuluh hari. 

Jantungnya gagal berfungsi ditambah pula kesukaran bernafas berikutan paru-parunya mengandungi air. Tekanan darahnya juga rendah walaupun menjalani terapi ubat pada tahap maksimum. 

Benjamin dimaklumkan dia mengalami kegagalan jantung yang serius (jantung berfungsi pada tahap 19 peratus sahaja) dan keadaannya terlalu serius serta rumit untuk dirawat. 

Benjamin seterusnya dihantar pulang ke Medan di mana keadaannya semakin teruk. 

Dia dinasihatkan oleh rakan-rakan supaya pergi ke Pusat Perubatan HSC di Kuala Lumpur yang didakwa rakan-rakannya itu terkenal dengan rawatan dan teknologi untuk mendiagnosis dan merawat pesakit jantung. 

l Prognosis, sangat lemah
 
Apabila Benjamin tiba ke Kuala Lumpur, dia begitu lemah kerana telah dimasukkan ke hospital hampir sebulan di Singapura dan Indonesia. 

Dia begitu lemah dan sakit untuk mengikuti prosedur rawatan dan dimasukkan ke dalam wad sementara doktor cuba untuk menstabilkan keadaannya. 

Bagaimanapun, kesihatannya terus merudum, menjadi teruk dan prognosisnya amat lemah. 

"Saya mengadakan perbincangan dengan keluarga Benjamin, termasuk anak perempuannya yang juga seorang doktor, dan membuat keputusan sekiranya keluarganya membiarkan Benjamin begitu sahaja dikhuatiri mereka akan kehilangannya. 

"Walaupun risikonya tinggi, namun kita memutuskan untuk melakukan prosedur jantung dalam dua peringkat," kata Dr. Soo Chee Seong , Pakar Perunding Kardiologi Pusat Perubatan HSC. 


l Rawatan sel stem jantung
 
Peringkat pertama rawatan Benjamin melibatkan prosedur angioplasti di mana salur arteri koronari LAD pesakit tertutup sepenuhnya (100 peratus). 

Doktor berjaya membukanya dan memasukkan tiub khas (stent). Keadaannya berubah sedikit tetapi dia masih terlalu lemah di mana jantungnya hanya berfungsi pada tahap 20 peratus. 

Kata Dr. Soo, setelah beberapa hari, beliau meneruskan ke peringkat kedua prosedur di mana sel stem diambil dari sum-sum tulang pesakit dan disuntik melalui salur LAD, terus ke dalam bahagian jantung yang rosak. 

Berikutan itu, keadaan Benjamin secara perlahan-lahan semakin baik dan selepas tujuh hingga 10 hari, dia telah pulih dan boleh berjalan pulang dan dikeluarkan dari wad. 

Dengan rawatan susulan, dia kini sembuh sepenuhnya dan penilaian injap jantung setahun selepas menerima rawatan tersebut menunjukkan fungsi jantungnya semakin pulih kepada 40 peratus (dari 19 peratus sebelum menerima rawatan). 

Penyelidikan terbaru menunjukkan tanda-tanda awal bahawa sel stem mungkin boleh menggantikan otot-otot sel jantung yang rosak dan mewujudkan pembuluh darah baru untuk membekalkannya dengan darah. 

Pusat Perubatan HSC telah menjadi destinasi perubatan yang popular di rantau ini untuk beberapa tahun. Kebanyakan pesakit datang dari luar negara, baik dari rantau ini mahupun dari negara-negara Barat. 

"Doktor-doktor kami semuanya terlatih dengan baik dari luar negara dan pesakit mengunjungi kami untuk penjagaan kesihatan yang bermutu di samping yuran perubatan yang sederhana," kata Pengarah Eksekutif HSC, Dr. Y.C Lim. 

Menurut beliau, tahap perkhidmatan perubatan seperti belon angioplasti (melebarkan pembuluh darah yang tersumbat) dan memasukkan tiub ke dalam saluran darah yang tersumbat (stenting) adalah sama atau lebih baik berbanding dengan pusat-pusat jantung terkenal di dunia. 

HSC katanya, telah menarik ribuan pelawat asing dalam pakej diagnosis dan rawatan jantung seperti angioplasti belon dan stenting, yang dilakukan kepada pesakit luar.

No comments: