Sunday, October 1, 2017

APA ITU INSOMNIA?

Apa itu Insomnia?
Insomnia adalah suatu gangguan tidur dengan gejalagejala seperti selalu berasa letih dan lelah sepanjang hari, mengalami kesulitan untuk tidur atau selalu terbangun di tengah malam dan tidak dapat kembali tidur. Hal ini berterusan (lebih dari sepuluh hari).

Jenis-jenis Insomnia
Insomnia Sementara:- Ianya bergantung kepada keadaan dan biasanya disebabkan oleh perubahan persekitaran atau tekanan hidup seperti mengembara, dimasukkan ke hospital atau menjangkakan bahawa sesuatu peristiwa yang penting atau yang menimbulkan tekanan kepada diri anda akan berlaku. Ia biasanya tidak melarat kepada gangguan yang lebih serius dan akan hilang dalam masa beberapa hari.

Insomnia Jangka Pendek:-  
Jika lebih banyak tekanan yang datang (contohnya kematian seseorang yang disayangi, dibuang kerja atau berlaku penceraian), insomnia sementara mungkin melarat menjadi insomnia jangka pendek dan biasanya insomnia jenis ini akan berlarutan tidak lebih daripada 3 minggu. 

Insomnia Kronik:-  Jika insomnia jangka pendek tidak dikendalikan dengan baik, ia mungkin melarat menjadi insomnia kronik yang biasanya berlarutan dari beberapa bulan hingga beberapa tahun. Ia selalunya disebabkan oleh keresahan umum, pengambilan ubat-ubatan, masalah kesihatan, disfungsi fisiologi (gangguan fisiologi) atau penyalahgunaan bahan seperti alkohol atau dadah. Oleh yang demikian, adalah amat kritikal untuk mengenalpasti punca insomnia jangka panjang jika gangguan tidur ini hendak dikendalikan dengan baik.  


Adakah anda mengalami situasi:- 

 Anda kurang aktif dan memiliki sedikit hubungan sosial 

 Anda merasa seperti kehilangan fokus perhatian yang membuat anda tidak dapat merespon rangsangan dari luar dan membuat anda sensitif terhadap hal lainnya. 

 Anda sangat sensitif terhadap rangsangan internal seperti sakit perut atau kejang-kejang. 

 Anda sering tidak dapat tidur, tidur tidak nyenyak ataupun bangun terlalu awal. 

 Anda takut menghadapi malam hari kerana anda susah tidur. 

 Anda mudah tersinggung atas hal-hal yang tidak penting. 

 Anda mengkonsumsi ubat-ubat tidur dalam beberapa bulan terakhir. 

 Anda sering menggunakan rokok, alkohol atau obat-obatan untuk menenangkan diri dan membantu anda untuk tidur. 

 Anda kecanduan ubat-ubatan, terutama yang mengandung zat penenang. 

"ANDA MUNGKIN MEMILIKI MASAALAH TIDUR JIKA HAL-HAL SEPERTI DI ATAS TERJADI PADA ANDA" 

PUNCA INSOMNIA

◊ Faktor gaya hidup:- 

Sikap dan ubat-ubatan boleh menyebabkan berlakunya insomnia atau menerukkan lagi masalah tidur yang dialami. Tabiat meminum alkohol, minuman yang mengandungi kafein dan merokok merupakan antara contoh utama. Faktor gaya hidup lain yang boleh menurunkan kualiti tidur ialah seperti waktu tidur yang berbeza-beza setiap malam, pertukaran masa kerja, perjalanan jauh dan berpindah ke rumah baru. Beberapa ubat-ubatan seperti antidepresan dan antihipertensi boleh menyebabkan insomnia menjadi semakin teruk. Tekanan hidup yang semakin bertambah sama ada di rumah atau di tempat kerja. 

◊ Masalah-masalah kesihatan:-

Penyakit yang boleh menyebabkan rasa sakit (contoh: Angina Pektoris, Artritis, kanser, Ulser Peptik /Refluks saluran Gastro usus), masalah pernafasan (contoh: asma, Bronkitis, penyakit penyumbatan pulmonari kronik, kegagalan jantung kongestif) atau kerap terasa ingin membuang air kecil (contoh: penyakit kencing manis). Masalah-masalah kesihatan lain yang boleh menyumbang kepada kesukaran untuk tidur ialah hipertioidisme, penyakit Parkinson dan masalah buah pinggang yang tidak berfungsi dengan baik. 

◊ Masalah psikiatri:-

Kemurungan, gangguan keresahan, Skizofrenia, gangguan bipolar, penyalahgunaan bahan seperti dadah dan ubat-ubatan boleh menyebabkan insomnia. 

◊ Persekitaran tidur yang tidak selesa:-

Persekitaran yang bising seperti bunyi lalu lintas, kapalterbang, atau bunyi televisyen jiran boleh menyebabkan tidur terganggu. Bilik yang terlampau terang, suhu bilik yang terlampau sejuk/panas dan bantal atau katil yang terlalu lembut atau keras juga boleh mengganggu tidur.

Tips Mengurangkan Insomnia:-

1. Tetapkan waktu tidur yang sama setiap malam.

 2. Pastikan tempat tidur yang selesa dan persekitaran yang sesuai. Contohnya, padamkan lampu, tutup televisyen atau radio dan juga pengudaraan yang baik. 

3. Jangan fikirkan apa-apa masalah sebelum tidur 

4. Jika anda tidak boleh tidur, jangan baring di tempat tidur dan memikirkannya. Bangun,baca buku,dengar muzik atau minum susu suam, selepas itu baring semula di tempat tidur. 

5. Elakkan meminum minuman yang mengandungi kafein (seperti kopi,teh, minuman kola) dan alkohol, merokok atau mengunyah tembakau 2 hingga 4 jam sebelum tidur, bergantung kepada bagaimana ia boleh mempengaruhi kemampuan anda untuk tidur. 

6. Elakkan tidur dengan perut yang kosong atau terlalu penuh. 

7. Elakkan memaksa diri untuk tidur dan merasa risau mengenainya. 

8. Elakkan tidur sekejap-sekejap pada waktu siang. 

9. Bersenam secara tekal 3 hingga 5 kali seminggu. Walau bagaimanapun, senaman berat sebelum t i d u r m u n g k i n menyebabkan anda sukar tidur. 


Berapa Lama Tidur Diperlu:-

Tempoh masa tidur setiap individu berbeza antara satu sama lain. Purata jumlah masa tidur yang diperlukan sehari ialah 7 hingga 8 jam. Tempoh tidur di kalangan warga tua misalnya adalah lebih pendek berbanding mereka yang pertengahan umur. Tidur mereka menjadi kurang nyenyak dan lebih kerap terjaga di waktu malam.Warga tua mungkin akan lebih banyak tidur di waktu siang. Kanakkanak biasanya memerlukan tidur yang lebih banyak berbanding dengan orang dewasa. 

Jadi bolehlah dikatakan bahawa insomnia bukanlah masalah berapa jam seseorang itu tidur, tetapi setakat mana tidur itu merehatkan diri. Tidur lama tak semestinya dikatakan tidur yang cukup. Malah tidur yang melebihi daripada biasa boleh merosakkan kesihatan kita secara amnya. 

No comments: