Tuesday, February 7, 2017

10 SEBAB UTAMA BIJI LABU CUKUP BAGUS UNTUK KAUM WANITA

Pernah kah anda makan biji LABU?. Atau bagi anda biji labu itu hanya snek ringan yang tiada zat?. Anda patut sedar keajaiban biji labu untuk perempuan tambah pula bila sudah berusia.

Dengan kandungan pelbagai zat serta tinggi serat, pengambilannya membantu anda mencapai jumlah ideal 50 gram serat daripada 1000 kalori yang dimakan. Apa kelebihan lain?. Ok...jom semak!!

1. JAGA JANTUNG - Satu perempat cawan biji labu mengandungi hampir separuh jumlah pengambilan harian magnesium yang dicadangkan. Magnesium dikatakan memberi kebaikan terhadap tekanan darah dan membantu mencegah serangan kardiak, serangan jantung dan strok.

2. ZINK UNTUK SOKONGAN IMUN - Biji labu kaya sumber zink.Satu auns biji labu mengandungi lebih daripada 2 miligram mineral ini. Zink penting untuk tubuh. Kebaikannya untuk keimunan, pertumbuhan dan pembahagian sel, tidur, mood, deria rasa dan bau, mata dan kesihatan kulit, mengatur insulin dan fungsi seksual lelaki.

3. LEMAK OMEGA-S BERASASKIAN TUMBUHAN - Biji-bijian dan kacang mentah, termasuklah biji labu adalah salah satu sumber terbaik Omega-3 berasaskan tumbuhan (asid alpha-linolenic atau ALA)

4. KESIHATAN PROSTAT - Pengambilan biji labu sebagai makanan semula jadi untuk kesihatan lelaki memang telah lama diketahui. Ini adalah berikutan dengan kandungan zink yang penting untuk kesihatan prostat. Ia juga mungkin disebabkan ekstrak dan minyak biji labu memainkan peranan penting dalam merawat prostat membesar atau BPH.

5. ANTI DIABETES - Kajian yang telah dilakukan terhadap haiwan mencadangkan biji labu mampu membantu memperbaiki pengaturan insulin dan membantu mencegah komplikasi diabetes melalui cara mengurangkan tekanan oksidatif.

6. BAIK UNTUK WANITA SELEPAS MENOPAUS - Minyak biji labu kaya denga phytoestrogen asli. Kajian mencadangkan ini boleh membawa kepada peningkatan kolesterol baik HDL melalui cara mengurangkan tekanan darah, hot flashes, sakit kepala, sakit sendi dan simpton-simpton menopaus yang berlaku pada wanita selepas menopaus.

7. BAIK UNTUK KESIHATAN JANTUNG , HATI - Biji labu kaya dengan lemak sihat, antioksidan dan serat, mampu beri kebaikan untuk kesihatan jantung dan hati terutamanya jika dicampurkan dengan biji flax.

8. TRIPTOFAN UNTUK TIDUR NYENYAK - Biji labu kaya sumber triptofan, sejenis asid amino yang akan ditukar oleh tubuh menjadi serotonin. Seretonin ini kemudiannya akan ditukar menjadi melatonan atau hormon tidur. MEmakan biji labu bersama-sama keping buah beberapa jam sebelum tidur dikatakan baik untuk menyediakan tubuh tritopfan yang diperlukan dalam penghasilan melatonin dan serotonin untuk membantu tidur nyenyak.

9. KEBAIKAN ANTI KERADANGAN - Minyak biji labu dikatakan menunjukkan kesan anti keradangan. Satu kajian terhadap haiwan mendapati ia serasi dengan ubat anti keradangan indomethacin dalam merawat artritis.

10. BAIK UNTUK KULIT, RAMBUT - Minyak biji labu dikatakan baik untuk merangsang pertumbuhan rambut lelaki terutamanya yang mengalami masaalah androgenetc alopecia.  Lemak sihat yang terdapat dalam biji labu baik untuk hidrasi, sementara Vitamin A merangsang penggantian sel untuk memastikan kulit mudah.

6 comments:

Anonymous said...

Excellent post. I certainly love this site. Thanks!

Anonymous said...

Every weekend i used to pay a visit this site,
as i want enjoyment, since this this site conations really fastidious funny material too.

Anonymous said...

Hey I know this is off topic but I was wondering if you
knew of any widgets I could add to my blog that automatically tweet my newest twitter updates.
I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look forward to
your new updates.

Anonymous said...

What's up i am kavin, its my first occasion to commenting anywhere,
when i read this paragraph i thought i could also make comment due to this good post.

Anonymous said...

I need to to thank you for this very good read!!
I certainly enjoyed every little bit of it. I've got you book marked to check out new stuff you post…

Anonymous said...

You've made some decent points there. I looked on the internet to learn more
about the issue and found most individuals will go along with your views on this web site.