Saturday, June 29, 2013

KENA TAMBAH MINUM AIR

Kali ni aku kena banyakkan lagi minum air kosong. Ni lah masalah utama aku, malas minum air. Adeh so macam mana?? Kadang bila aku tidur petang, da kurang minum air. Air botol besar tu pun 2 minggu belum tentu habis tau !!

Contoh masa aku study, aku just minum air waktu tengahari sebab makan. Then balik kelas petang lepak-lepak kadang tertidur. Masa pergi makan malam baru aku minum air segelas. Tu pun tak sampai separuh weyhh!! adesss

Kat rumah ni, demi mengingatkan diri sendiri minum air, aku sediakan satu botol air khas untuk aku. Letak pada tempat yang biasa lalu dalam rumah. So, tiap kali lalu, mesti terpandang and minum


By the way, kalau kita kurang minum air tak elok...terlebih pun tak elok juga ye..so hati-hati. Better kita minum air mengikut berat badan kita. Sebab itulah kandungan air yang diperlukan bersesuaian dengan berat badan.

Macam mana nak kira ye??

(40 x berat badan kita) + 500ml = jumlah air yang kita perlu minum

atau cara lain yang aku lihat;

25kg = 1 liter

so, berat badan bahagi dengan 25kg = jumlah air yang diperluan (liter)

Jom amalkan !!!

No comments: