Sunday, June 23, 2013

SELAMAT TINGGAL PEHA BESAR

  Selamat Tinggal Peha Besar!
Peha besar mungkin dah jadi satu masalah biasa bagi perempuan. Kalau body cutting Fasha Sandha tiba tiba peha saiz Farah Fauzana. Nak beli seluar pun dah terseksa. Lelaki jarang bermasalah macam ni sebab memang diorang dicipta kan  tanpa cutting.

Benda pertama patut tahu,kita tak boleh nak tumpukan untuk buang lemak kat certain part sahaja. Melainkan dengan liposuction yang mahal dan bahaya ataupun teknik yang lebih murah iaitu guna KRIM PATI HALIA MUSTAJAB tapi lambat. Entah berapa lori  krim  baru kurang 3mm.

Kalau turun berat badan, turun semua dan kalau naik berat badan maksudnya naik semua bahagian. Takkan pernah ada ‘turun kat bahagian perut yang lain maintan je‘ tapi kalau lah betul ada  mungkin Malaysia ni dipenuhi dengan lelaki ‘tuff’  tanpa perut boroi.

Senaman dan diet yang betol mungkin boleh membantu gadis gadis berpeha besar. Tapi macam mana nak bersenam? Nak kena makan apa?

1 – DIET

Kekerapan: Setiap hari
Bosan tahan nafsu makan? Tetapi itulah hakikatnya. Kurangkan pengambilan kalori harian dalam 500kcal daripada yang sepatutnya. Protein kena cukup untuk bantu kekalkan otot peha (dan otot bahagian lain jugak) ketika proses penurunan berat badan. 2g protien untuk setiap 2kg.

2 – Senaman fokus pada paha

Kekerapan: 3 kali seminggu
Fokus pada senaman yang melibatkan otot peha depan dan peha belakang. 2 contoh senaman yang boleh kita buat  ialah ‘Lunges’ dan ‘Squat’.

lunges Selamat Tinggal Peha Besar!
Lunges
body weight squats 300x274 Selamat Tinggal Peha Besar!
Squats

Buat 3 set untuk setiap senaman, satu set mempunyai 10 ulangan. Tak payah nak beli dumbell segala senaman ni boleh di buat tanpa dumbell. Kalau nak tahu cara yang betul, boleh search kat YOUTUBE.

3 – Senaman kekuatan dahulu, baru cardio

Kekerapan: 3 kali seminggu

Buat senaman di atas sebelum memulakan kardio (jogging). Untuk pastikan kita dah guna sehabis mungkin ‘muscle glycogen’ dan ‘liver glycogen’ masa buat senaman tadi. Bila kita mula jogging, badan mungkin dah kehabisan sumber tenaga tadi, so terpaksa guna sumber tenaga alternatif yang terakhir iaitu lemak.

4 – Rehat

Isnin senaman/kardio, Selasa rehat, Rabu kembali kepada senaman/kardio, dan seterusnya. Rehat penting untuk tisu-tisu otot bahagian kaki  ’dibaiki’. Otot peha yang kuat akan membakar lebih lemak ketika bekerja. Diet dan rehat yang cukup sangat membantu dalam proses menghilangkan lemak dan membentuk otot.

Dengan 4 steps ni + cara yang betul dan konsisten, hasil akan kelihatan dalam masa sebulan. InsyaAllah, tak ada jaminan ni tau. Korang kena rajin kalau malas hiduplah dengan peha besar tu selamanya. No pain no gain lah kan?

1 comment:

Anonymous said...

Undeniably consider that that you stated.
Your favorite reason seemed to be at the net the easiest
factor to be aware of. I say to you, I definitely get irked while other folks consider issues that they plainly do
not know about. You controlled to hit the nail upon the top as neatly as
defined out the whole thing without having side-effects , people could take a signal.
Will probably be back to get more. Thanks

my web site; loft beds For adults Ikea