Friday, December 28, 2012

Tips sihat gaya rasulullah



Penghargaan
Usaha menjaga kesihatan dapat dilakukan melalui pelbagai cara. Saya mengenali dr. Mohd Ali Toha Assegaf sebagai pengkaji perubatan Rasullullah. Beliau bukan sahaja mendalami cara perubatan itu malah menggali dan mengamalkannya. Beliau menerapkan pendekatan holistic dalam amalan kedoktorannya. Beliau juga menawarkan kaedah penjagaan kesihatan islami yang ringkas dan mudah diamalkan. Pada masa yang sama menuntutu kebersihan fizikal dan mental. Penjagaan kesihatan adalah aspek yang perlu ada dalam kehidupan seharian muslim. Bukuini bukan sahaja menarik tetapi juga bermanfaat, insyaAllah”
Prof. Samsurizal Jauzi

Pengelola Kolum Konsultasi Kesihatan Kompsa Minggu
“Menjadi sihat adalah suatu pilihan. Memilih tetap di jalan Allah adalah kesihatan hakiki. Alah mengajar cara menjadi sihat melalui rasulnya. Hati yang sihat berpunca daripaa kemantapan iman dan tiada keraguan, manakala kesihatan jasmani pula berpunca daripada konsisten dalam beribadh. Buku ini membimbing kita melalui 365 tip kesihatan mudah yang merangkumi petua semasa makan, minum dan lain-lain aktiviti seharian. Buku ini hebat dan mudah difahami.

-Ferrasta Soehardi,
Artis

PrakataAllah mencipta manusia dalam bentuk yang sempurna. Dia mewujudkan mekanisme unik dan automatic dalam diri manusia yang menyebabkan manusia dapat hidup di muka bumi dengan segala potensi dan kemampuannya. Apabila dikaji daripada segi kesihatan, badan manusia sememangnya diberikan ketahanan semula jadi yang membolehkannya meneutralkan ancaman yang dating dari persekitaran. Namun begitu, gaya hidup manusia mengganggu keseimbangan yang Allah berikan. Sebenarnya, kebanyakkan penyakit berlaku disebabkan kesan kerosakan yang dilakukan oleh manusia sendiri. Manusia perlu menginsafi hakikat ini.

 Nabi Muhammad menunjukkan banyak teladan kepada seluruh umat manusia termasuk umat dunia timur dan barat mengenai cara menjalani kehidupan yang sihat. Nabi mengajar sikap mental dan fizikal yang dapat meningkatkan kesihatan badan secara holistic. Selain mempunyai jiwa dan minda yang sihat, nabi juga memiliki stamina yang optimum. Rekod mengatakan sepanjang hidupnya, nabi hanya pernah sakit sebanya dua kalia. Salah satu daripadanya adalah sakit yang membawa kematiannya.

Gaya hidup nabi adalah gaya hidup sihat. Ini terserlah melalui cara nabi makan, jenis makanan yang dipilih, cara nabi menajda kebersihan dan penambilan, minat bersenam dan cara nabi membentuk minda dan jiwanya. Kajian perubatan mutakhir ini jelas menunjukkan semua perkara yang terkandung dalam ajarannya menjurus kea rah kehidupan yang sihat.

Segala penerangan dan saranan dalam buku ini adalah hasil kajian daripada hadis-hadis Nabi Muhammad, petua pengemal perubatan Islam terkenal, petua para ahli herba, hasil kajian daripada pusat kajian di seluruh dunia dan pengalaman penulis sendiri sebagai doctor. Kaedah-kaedah yang dipaparkan dapat dijalankan secara kendiri ataupun digabungkan dengan kaedah yang sudah dilaksanakan. Ini kerana kedua-duanya tidak bertentangan antara satu sama lain. Walau bagaimanapun, pengawasan doctor terutamanya bagi pesakit yang mempunyai latar belakang penyakit kronik dan sedang menjalani rawatan. Melalui perbincangan dengan doctor peribadi, penulis berharap supaya pesakit kronik memperoleh manfaat maksimum.

Penulis tidak berniat menafikan keberkesanan kaedah rawatan sedia ada. Penulis hanya mahu membuka dan melengkapkan pemahaman mengenai cara menanganipesakit secara lebih menyeluruh. Pendapat-pendapat dalam buku ini tidak bertujuan menggantikan sepenuhnya kaedah rawatan konvensional tetapi bagi dipelajari dan digunakan sebagai pelengkap kaedah rawatan moden dan perubatan islami, supaya ilmu yang diberikan dapat dicerna masyarakat dengan lebih mudah dan diamalkan dengan berkesan.

Akhir kata, manusia tidak pernah lepas daripada melakukan kesilapan. Saya mengalu-alukan cadangan dan teguran membina bagi memantapkan lagi buku ini pada masa hadapan. Semoga saudara mendapat banyak manfaat daripada buku ini.
Jakarta, Mac 2009
Penulis

Dedikasi
Buku ini saya dedikasikan kepada mereka yang saya hormati iaitu para guru sejak zamankanak-kanak hingga ke zaman pengajian perubatan. Mereka adalah para ahli rohaniah, semua guru agama saya dan mereka yang memberikan inspirasi kepada saya mengenai cara menghayati kehidupan terutamanya Prof. Dr. Samsurizal Jauzi dan dr. Haidar BAgir. Ucapan yang sama juga saya rakamkan baut Enang R. Asura, Rivai Hutapea, Taryono, semua kakitangan Rumah Sehat Afiat iaitu Rita, Neneng, Nisa, Pak Juatma, Fuad dan Sarkin serta mereka yang mendedikasikan diri mereka bagi mengembangkan kaedah Sihat Semula Jadi dan Islami. Semoga Allah membalas kebaikan mereka semua.

 

Bahagian1
Pendahuluan
Penyembuhan Pintar
(Smart Healing)
Suatu hari, ada pesakit dating dan meminta saya mengubati penyakitnya. Dia melangkah masuk ke dalam bilik saya dengan sangsi. Sebelum duduk, dia segera berkata, “Doktor, saya hanya ada RM50 sahaja. Harap janganlah bilnya nanti melebihi RM50 ya.”

Saya tidak terkejut mendengar kenyataannya itu kerana hamper semua pesakit dating dengan kebimbangan yang sama. Berapakah wang yang terpaksa dibelanjakan bagi mengubati penyakitnya? Saya menyedari yang menjadi kewajipan bagi doctor membuat pesakit berasa selesa dan tenang. Ini kerana perasaan selesa dan tenang itu sendiri berfungsi sebagai penawar.
Pada suatu hari yang lain pula ketika saya menyampaikan ceramah, seorang wanita bertanya, “Doktor, apabila sakit, saya ingin berubat dengan herba. Tetapi mengapakah harga herba begitu mahal?”

Dua pengalaman ini memeberikan gambaran mengenai minat masyarakat kepada perubatan semua jadi dan islami. Namun begitu, minat itu diiringi pula keresahan perbelanjaan yang terpaksa dikeluarkan. Keresahan itu tidak menghairankan kerana masyarakat kita belum memahami cara memelihara dan meningkatkan tahap kesihatan serta cara mengubati penyakit. Mereka masih bersikap reaktif iaitu hanya bertindak apabila diserang penyakit. Mereka tidak sedar terdapat banyak perkara yang dapat dilakukan bagi meningkatkan tahap kesihatan dan mencegah penyakit. Malah sebahagian besar penyakit dapat diubati menggunakan cara yang mudah.

Sebab itulah saya menghasilkan konsep perubatan penyembuhan pintar. Ia adalah konsep hidup sihat yang berasaskan perubatan semula jadi dan islami. Bagi memahami konsep ini, beberapa langkah diperlukan supaya kita dapat mengubah tanggapan kita. Langkah pertama bagi memahami konsep penyembuhan pintar sudah saya terangkan dalam buku Smart Healing. Langkah seterusnya adalah mempelajari perubatan semula jadi dan islami yang sesuai dengan konsep penyembuhan pintar sebagaimana yang dijelaskan dalam buku Ketika Nabi Sakit. Namun demikian, kita perlu menanam konsep ini dalam bentuk petua-petua harian yang mudah. Oleh itu buku ketiga ini ditulis. Apabila kita mamahami dan melaksanakan kandungan buku ini, ia mendatangkan manfaat besar kepada kita.

Mengapa Mesti Petua Pintar?

Petua pintar disusun dengan mengambil kira kaedah penyembuhan pintar iaitu halal, islami, manfaat, murah, aman atau selamat dan holistic (HIMMAH). Seperti yang saya jelaskan dalam buku Smart Healing, Islam merangkumkan kesihatan meliputi kesihatan jasmani, mental, rohani dan social. Itulah yang dinamakan kesihatan holistic. Kebanyakan kita hanya berusaha apabila ditimpa penyakit fizikal.  Pada masa yang sama, penyakit jiwa hanya difahami apabila ia termanifestasi dalam bentuk yang dapat dilihat mata kasar. Ada orang menderita penyakit jiwa. Namun begitu, disebabkan dia tidak menyedarinya, dia tidak berusaha mengubati. Berbanding dengan penyakit jiwa, penyakit social lebih sukar dikesan. Situasi menjadi lebih kompleks dengan penyakit rohani, di mana pesakit sendiri mungkin tidak menyedari dia diserang penyakit rohani. Bagi mengenali penyakit rohani, tafakur mendalam perlu dilakukan. Kadangkala, bimbingan ustaz juga diperlukan.

Konsep HIMMAH ini selaras dengan panduan kesihatan yang diberikan nabi. Konsep ini meliputi konsep halal yang seringkali tidak diambil berat oleh mereka yang mencari penyembuhan. Ya, begitulah keadaannya bagi mereka yang menderita penyakit. Mereka segera menyingkirkan penyakit itu daripada tubuh mereka sehingga tidak lagi mengambil pusing soal ubat mahupun kaedah perubatan yang digunakan. Tidak hairanlah apabila kaedah perubatan yang aneh mendapat perhatian masyarakat. Nampaknya daripada segi mengubati penyakit, aspek halal belum diletakkan di tempat yang sewajarnya.

Perubatan islami ialah kaedah perubatan yang mengoptimumkan segala panduan yang diberikan nabi sama ada berkaitan dengan kesihatan ataupun tidak. Dalam penyembuhan pintar, kita mempelajari cara hidup sihat yang diajar nabi. Kaedah yang belum jelas tidak dibahas. Tetapi kami terus melakukan kajian bagi menentukan sama ada ia bermanafaat daripada segi kesihatan ataupun tidak. Walau bagaimanapun, selagi saranan itu dating daripada nabi, kami tetap meletakkannya di tempat yang sewajarnya. Ini kerna kami meyakini semua yang dating daripada nabi pasti benar, meskipun kita masih tidak mampau memahaminya pada ketika ini.

Berlatar belakangkan keadaan masyarakat kita yang bimbang mengenai perbelanjaan perubatan yang tinggi, cara yang dikembangkan dalam penyembuhan pintar ini mudah dilaksanakan dan tidak banyak mengeluarkan wang. Malah penyembuhan pintar juga dapat dilaksanakan tanpa mengeluarkan sesen pun terutamanya aspek yang berkaitan dengan ibadah dan doa. Ibadah dan doa ini menurut pengalaman penulis dapat memberikan hasil yang memuaskan. Apabila ubat masih diperlukan, maka menurut konsep ini, rempah ataupun tanaman yang mudah ditanam dan dijaga dapat manafaatkan.

Prinsip seterusnya adalah menggunakan ubat yang selamat daripada segi dos dan kesan sampingannya. Daripada segi ubat-ubatan herba, aspek dos sering diabaikan. Namun begitu, ketoksikan dos ubat herba berlebihan jarang-jarang berlaku. Walaubagaimanapun, para pembaca perlu mengetahui segala bahan yang bersifat menyembuh termasuk herba mempunyai dos yang tersendiri. Para pengamal perubatan herba terus mempelajari dan mengembangkan kaedah perubatan yagn membeirkan hasil lebih baik dengan dos yang lebih kecil. Dalam hal ini, mereka perlu memahami kandungan dan manfaat ubat yang diberikan kepada pesakit mereka dan kemungkinan kesan sampingannya.

Prinsip terakhir penyembuhan pintar adalah perubatan yang betulk dan baik harus mendatangkan kesan holistic iaitu kesan positif kepada kesihatan jasmani, mental, rohani dan social. Namun adakalanya, timbul salah faham mengenai kesihatan holistic. Mereka menganggap holistic sebagai kaedah rawatan yang menggunakan kaedah tradiosional 100 peratus.

Proses ini bermula daripada diagnosis, rawatan dan akhirnya kepada prognosis atau prospek penyakit. Konsep penyembuhan pintar tidak membeza-bezakan antara kaedah moden dan tradisional asalkan ia memenuhi criteria HIMMAH. Kami juga hendak membetulkan persepsi sesetengah anggota masyarakat yang mengaitkan perubatan holistic dengan kaedah-kaedah yang berunsur khufarat.
Saya yakin apabila kita menerapkan penyembuhan pintar, kita pasti memiliki kesihatan yang menyeluruh dan kehidupan yang lebih sejahtera.

Cara Kerja Penyembuhan Pintar

Kunci kehidupan yang sihat bermula dengan penyerahan diri secara mutlak kepada Allah dan mengakui kerasulan Nabi Muhammad. Inilah yang dinamakan Islam. Seterusnya kita perlu menyakini Tuhan yang menentukan segala-galany. Inilah yang dinamakan iman. Dengan bermatlamatkan pembangunan pembangunan rohani yang pantas, kita perlu meyakini Allah sentiasa melihat kita dan para malaikat mencatt segala perbuatan kita. Inilah yang dinamakan ihsan. Ketiga-tiga elemen ini adalah asas penyembuhan pintar. Apabila ketiga-tiganya dimanifestasikan dengan sempurna, wujud landasan bagi menghasilkan kesejahteraan hidup yang menyeluruh mencukupi kesihatan jasmani, mental, rohani dan social.

Lima langkah menuju ke arah kesihatan islami adalah seperti berikut:
1.   Membentuk tanggapan:
a.    Mengubati penyakit,
b.   Meyakini aspek-aspek penting kesihatan islami yang meliputi

¨      Allah adalah ttuhan sekelian alam,
¨      Allah melebihi segala sesuatu,
¨      Allah mencipta dan mengatur perjalanan system,
¨      Quran sebagai panduan hidup,
¨      Manusia adalah khalifah atau wakil Tuhan di muka bumi,
¨      Penyakit, rasa sakit dan kesihatan dalam kekuasaan Allah,
¨      Allah mendatangkan penyakit dan menghilangkannya,
¨      Allah memberikan rezeki termasuk kesihatan kepada sesiapa yang dikehendakinya,
¨      Nabi menonjolkan cara hidup sihat dan memerintahkan kita supaya berubat apabila sakit,
¨      Memupuk semangat nafs al-muthmainnah supaya selamat di dunia dan akhirat.

Selain itu, kita perlu memiliki paradigma yang berikut:

c.    Menjadi sihat itu mudah,
d.   Menjadi sihat itu murah,
e.    Semua perbuatan harian kita menyihatkan,
f.     Penyakit dapat dicegah,
g.    PEnyembuhan tidak semestinya memerlukan tindakan luaran malah ubat seringkali tidak diperlukan
h.   Kita dapat mengubati diri sendiri menurut cara yang mudah dan marah.

Isunya adalah salah faham di kalangan masyarakat moden mengenai masalah hidup. Mereka menganggap semua masalah hidup sebagai isu yang rumit sehingga diperlukan waktu bagi bertukar kepada cara yang mudah.
2.   Mempelajari kaedah penyembuhan pintar secara konsisten
Kaedah ini diyakini bagi menjalani hidup yang sihat dan menyumbuhkan penyakit, beberapa aspek perlu diberikan perhatian:

a.    Menjaga pemakana,
b.   Mengoptimumkan ibadah,
c.    Berdoa,
d.   Memanfaatkan ubat yang diambil daripada ramuan nabi,
e.    Menambah baik persekitaran,
f.     Menyusun langkah bagi menyembuhkan pesakit,
g.    Menyusn langkah bagi meningkatkan kualiti hidup termasuklah program pencegahan dan penyembuhan penuaan sebelum masa dan penyakit degenerative,
h.   Menyempurnakan kesejahteraan hidup dalam konteks yang lebih luar bagi mencapai kebahagian sejati.

Inilah cara baru bagi meningkatkan tahap kesihatan dan menyelesaikan masalah kesihatan. Semua ini tidak menimbul kesan negative, baik dalam jangka pendek ataupun jangka panjaang serta meningkatkan kebahagian hidup. Saya menerapkannya dalam hidup saya dan juga ke atas pesakit saya. Hasil menakjubkan. Dengan menggunakan kaedah ini, menjadi sihat ternyata mudah dan murah. Jumlah mereka yang sakit pula berkurangan. Beberapa penyakit degenerative beransur pulih tanpa penggunaan ubat berasaskan kimia. Saya mendapati banyak penyakit dapat disembuhkan dengan menggunakan kaedah ini. Ini termasuklah ulser, angin ahmar, hepatitis, lelah darah tinggi dan lain-lain penyakit kronik.

Bahagian 2

365
Kapsul Pintar Nabi


Bab 01

Perilaku pintar
(Smart Behaviour)

01.Allah berkata dalam surah Muhammad, ayat 38, “Ingatlah, kamu diseru supaya menderma dan membelanjakan sedikit harta benda di jalan Allah. Tetapi ada diantara kamu yang berlaku bakhil. Sesiapa yang berlaku bakhil, sesungguhnya dia hanyalah berlaku bakhil kepada diri sendiri, Ingatlah Allah itu Maha Kaya sedangkan kamu semua orang yang miskin. Apabila kamu berpaling daripada beriman, bertakwa dan menderma, dia menggantikan kamu dengan kaum lain yang tidak lagi berkeadaan seperti kamu.”

Punca kebakhilan adalah mencintai duni secara berlebihan, takut miskin dan hati yang selalu runsing dan tidak bahagia. Akibatnya dirimudah diserang gangguan seperti nyanyuk dan sukar tidur. Kesedihan yang berpanjangan menyebabkan kita mudah diserang penyakit paru-paru.

02.Marah adalah manifestasi kesedihan dan kesombongan. Perasaan marah menyebabkan tangan menggeletar, wajah memerah dan jantung berdegup kencang. Perasaan marah membebankan otak, pembuluh darah dan jantung. Kemarahan yang berulang-ulang menunjukkan orang itu menderita penyakit hati. Dia juga terdedah kepada risiko penyakit darah tinggi, angin ahmar, kemurungan, penyakit saraf pusat, sakit jantung dan vertigo atau gayat.

03.Terdapat beberapa perbezaan antara pola pemikiran berasaskan perubatan nabi dan pola pemikiran berasaskan perubatan moden. As-Suyuthi menyatakan penyakit dapat disebabkan oleh beberapa perkara iaitu gangguan udara, salah makan atau pun minum, kekeliruan gerak, rehat yang sedikit ataupun berlebihan, respon emosi yang berlebihan, istirehat emosi yang berlebihan, tidur dan berjaga yang tidak seimbang, adanya cecair yang berlebihan serta gangguan pengeluaran cecair badan.

04.Rehat yang berlebihan dapat melemahkan jasmani dan jiwa dan menyebabkan terkumpulnya tenaga atau chi di dalam tubuh. Akibatnya, nutrient makanan tidak dapat diserap dengan baik. Peredaran darah juga menjadi perlahan hingga menyebabkan gangguan pada jantung dan otak. Nabi ada mengajar sepotong doa, “Allahumma inni a’udzubika minal hammi wal hazn, wa a’udzubika minal ajzi wal kasa, wa a’udzubika minal jubni wal bukhl, wa a’udzubika min gholabatid-dain wa qohri rijaal.” Maksudnya, “Ya Allah, aku berlindung padamu daripada kegelisahan dan kesedihan. Aku berlindung padamu dariapda kelemahan dan kemalasan. Aku berlindung pada daripada ketakutan dan kikir dan aku berlindung padamu daripada terlilit hutang dan ditekan orang zalim.’

05.Jalan rohaniah mukmin bermula dengan sikap sabar pada segala ujian yang dihadapi, bersyukur atas segala kurniaannya dan ikhlas dengan ketentuannya. Sikap sabar pula dimanifestasikan dalam bentuk usaha yang dilakukan bagi mengatasi masalah yang dihadapi, berdoa memohon kekuatan dan pertolongannya dan berserah diri kepadanya. Pengembangan rohani yang baik dapat menyihatkan diri.

06.Menjaga kesihatan adalah melindungi diri daripada udara yang sejuk dan panas, menghindari angin terutama pada waktu malam dan meminimumkan kesan pencemaran. Pemakanan yang tidak seimbang sama ada kurang makan, makan secara berlebihan ataupun komposisi makanan yang tidak mengandungi semua nutrient yang diperlukan mengganggu keseimbangan tubuh dan mendatangkan penyakit.

07.Tindakan membiakan badan berada dalam kedudukan yang tidak ergonomic buat masa yang lama mebyebabkan kerosakan sendi. PAda masa yang sama, gerakan badan yang tidak dikawal dapat menyebabkan anggota badan terkehel, patah tulang dan lain-lain gangguan kepada gerakan badan. Selain itu, gerakan yang berlebihan juga menyebabkan kerosakan otot, kerosakan rawan dan kecederaan saraf. Dalam jangka masa panjang pula, ia dapat menyebabkan pembengkakan jantung.

08.Nabi juga memberrikan panduan cara tidur yang betul. Cara tidur yang baik adalah dengan mengiringkan badan ke kanan manakala tangan kanan menyokong kepada. Mengiringkan badan ke kiri semasa tidur dikhuatiri menekan perut. Ini mengganggu proses pencernaan. Ia juga menekan jantung hingga mempengaruhi kemampuan jantung, mengganggu irama dan kemampuannya mengepam darah.

09.Udara juga dapat menyebabkan penyakit. Masyarakat umum memanggilnya masuk angin. Namun begitu, istilah masuk angin tidak wujud dalam perubatan barat. Meskipun demikian, apabila diperhatikan, penyakit dapat timbul akibat perubahan cuaca. Perubahan suhu yang melampau, angin yang berkelajuan tinggi dan pencemaran udara daapt menurunkan daya tahan tubuh kepada jangkitan. Ia juga mengganggu metabolism tubuh.

10.Nabi begitu hebat! Nabi menyarakna supaya kita membasuh tangan sebelum makan, sedangkan pada masa itu manusia belum pernah melihat kuman. Namun begitu, nabi sedar tangan sering menyentuh benda yang mungkin dicemari pelbagai kuman. Kuman yangmasuk ke dalam perut menyebabkan penyakit yang bukan sahaja sukar dikesan malah sukar diubati.

11.Dalam masyarakat kita, terdapat ramai orang yang memerlukan bantuan kewangan. Selain membayar zakat, kita digalakkan bersedekah bagi meringankan penderitaan yang dialami golongan miskin. Nabi berkata, “Sembuhkan penyakitmu dengan bersedekah.” Orang yang sedang sakit digalakkan bersedekah supaya Allah meringankan penderitaannya. Ini kerana dengan bersedekah, penyakit dapat dicegah, penderitaan diringankan dan penyembuhan dipercepatkan.

12.Berwaspadalah dengan kesan penyakit hati kepada kesihatan saudara. Sifat dengki, sombong, suka memfitnah dan pendendam meningkatkan risiko dijangkiti barah dan hepatitis. Al-Ghazali menyatakan dendam menyebabkan barah. Sifat dengki pula merosakkan beberapa organ utama dan menyebabkan gangguan hormone. Ini seterusnya menyebabkan timbulnya penyakit kencing manis.

13.Manusia diciptakan Allah dalam bentuk yang sempurna sementara manusia yang paling sempurna bentuknya adalah nabi. Anas bin Malik menggambarkan kecantikan nabi, “Nabi berkulit cerah, cara berjalannya tegap, tangannya lembut, badan dan bajunya sentiasa bersih serta baunya sentiasa harum.” Semoga Allah memberikan kesempatan kepada kita bertemu dengan nabi dan mendapat syafaatnya di akhirat kelak.  

14.Apabila melaksanakan langkah-lnkah berikut, kita memperoleh nikmat makan dan juga kesihatan, iaitu:

1.   Cuci tangan sebelum makan
2.   Baca basmallah
3.   Makan secukupnya,
4.   Berhenti makan sebelum kenyang
5.   Tidak membazir. Ini kerana Allah berkata, “Sesungguhnya orang yang pemboros itu sekutu syaitan.”

15.Direkodkan oleh Bukhari, nabi berkata, “Sifat iri hati itu memakan kebaikan seperti api memakan sekam.” KEbaikn di sini bermaksud kebaikan yang dikehendaki manusia termasuklah kesihatan. Orang yang iri hati mudah diserang penyakit kencing manis, penyakit jantung, hyperthyroid, penyakit hati, sakit buah pinggang dan ulser kronik. Ini kerana isi hati menyebabkan penghasilan hormone kortisol dan adrenalin. Kedua-dua hormone ini menyebabkan glukoneogenesia atau pembentukan gula di dalam darah meningkat dan mengganggu degupan janguntg.

16.Penyakit hati adalah gejala yang menunjukkan sikap ataupun perilaku yang salah dalam kehidupan manusia. Ia menimbulkan kesan buruk kepada kesihatan. Kata Ibn Qayyim, tiga factor yang menyebabkan penyakit hati adalah sering melakukan maksiat, geram berfoya-foya dan mencintai dunia secara berlebihan. Quran menyebut dalam surah Ali Imran, Ayat 14, enam perkara yang dicintai manusia hingga mereka lupa dirinya adalah wanita, anak, pehiasan, kuda ataupun kenderaan, ternakan ataupun pelaburan dan lading ataupun perniagaan.

17.Rasulluallah berkata mengikut rekod Bukhari dan Muslim, “Tidak masuk syurga orang yang hatinya merasa sombong sebesar biji sawi. Sahabat bertanya, “Ya Rasullullah, adakah orang yang memakai baju dan kasul yang cantik dianggap sombong?” Rasullullah menjawab, “Sesungguhnya Alah itu indah dan sukakan keindahan. Sombong itu ialah menolak kebenaran dan menghina orang lan.” Menolak kebenaran menyebabkan gangguan jiwa. Menghina orang lain pula menyebabkan penyakit gangguan pencernaan, vertigo, angin ahmar, neuropati dan serangan jantung.

18.NAbi menggalakkan senaman. Senaman yang digalakkan nabi adalah berenang, menunggang kuda dan memanah. Berenang dapat menguatkan otot tanpa membebankan sendi secara berlebihan, Menunggang kuda pula meningkatkan ketangkasan bergerak dan memberrikan kemampuan kepada kita memanfaatkan daya tuil (leverage) demi kepentingan hidup, Memanah pula meningkatkan kewaspadaan dan membantu membiasakan diri menumpukan perhatian.

19.Ramai orang mempunyai berat badan berlebihan dan mengalami kesukaran menurunkannya. Allah memberitahun prinsip diet yang luar biasa. Inilah diet bagi menangani segala penyakit dan bagi menurunkan berat badan. “Makan dan minumlah dan jagan berlebihan.” Para ulama mengatakan ayat ini memberikan separuh rahsia hidup sihat. Dalam ayat lain, Allah berkata, “Makanlah rezeki Allah yang halal dan baik.”

20.Nabi sentiasa menjaga kebersihan diri dan kesihatan. Pada zaman yang mana orang belum begitu mengetahui manafaat senaman, nabi menunjukkan bersenam dapat meningkatkan tahap kesihan. Malah nabi sendiri ahli gusti yang tidak dapat dikalahkan sesiapa pun. Dalam pertandingan, nabi Berjaya mengalahkan jaguh gusti pada masa itu iaitu Rukanah.

21.Ada enam jenis emosi yang apabila dibiarkan akan memudaratkan kesihatan. Misalnya marah yang berlebihan dapat menyebabkan sakit jantung. Takut yang berlebihan menyebabkan kemurungan. Kebimbangan yang berlebihan memudaratkan buah pinggang. Sedih yang berlebihan menyebabkan sakit pada paru-paru. Gembira yang berlebihan menyebabkan sakit jantung. Malu yang berlebihan menyebabkan penyakit seperti ulser dan penyakit hati. Maka dengan mengawal emosi, badan akan menjadi bertambah sihat.

22.Persaingan dalam kehidupan moden menyebabkan tekanan aau stres yang berlebihan. Apabila saudara berasa tertekan atau runsing, banyak-banyaklah membaca Hasbunallah wa ni’mal wakiil dengan keyakinan Allah pasti menolong, memenuhi keperluan dan merungkaikan kesempitan di dada saudara. Laksanakan dan buktikan kepada diri sendiri.

23.Sering marah ataupun marah secara berlebihan dapat menyebabkan penyakit di dalam jantung dan pembuluh darah. Nabi berkata, “Marah berasal daripada syaitan dan syaitan terhasil daripada api. Maka padamkanlah kemarahanmu dengan berwuduk.” Nabi juga mengajar apabila marah dalam keadaan berdiri, maka duduklah. Apabila perasaan marah melanda ketika kita sedang duduk pula, maka berbaringlah. Bacalah istighfar kerana marah itu adalah gabungan sombong dan sedih. Ubat bagi sombong adalah istighfar. Kemudian, berwuduklah sebagaimana yang disarankan nabi.

24.              Semasa zaman perjuangan menentang penjahat, para pelajar sekolah pondok berkata, “Berani hidup, mesti berani mati. Takut mati, jangan hidup. Hidup sekali, hiduplah penuh erti.” Kita mesti berani menghadapi cabaran. Para doctor berpendapat takut yang berlebihan dapat menyebabkan kerosakan sel otak hingga mengakibatkan penyakit Alzheimer, Parkinson, nyanyuk sebelum masa (premature senility) dan mempercepatkan proses penuaan. Bagi menguatkan hati, banyakkanlah membaca ‘Laahaula wala quwwata illa billah’.

25.              Rasa malu yang berlebihan kerana takut orang lain mengetahui aib diri sendiri dapat menyebabkan kemurungan. Ini seterusnya menyebabkan masalah lain seperti keinginan membunuh diri, mati pucuk dan melemahkan ingatan. Cara mengubati rasa malu yang berlebihan adalah dengan melaksanakan solat taubat dan memperbanyakkan istighfar.

26.              Adrenalin ialah hormone yang dihasilkan kelenjar adrenal, yang terletak di bahagian atas buah pinggang. Adrenalin mempercepatkan degupan jantung dan meningkatkan kewaspadaan. Bersama dengan hormon kortisol, adrenalin dapat mempercepatkan pembentukan glukosa. Adrenalin terhasil melalui orang yang gembira secara berlebihan. Dalam jangka masa panjang, keadaan ini menyebabkan penyakit kencing manis, sakit jantung, lemah saraf dan otak.

27.              Kehilangan perkara yang dicintai menyebabkan kita bersedih. Quran menyebut dalam surah Ali Imran, ayat 14, “Enam perkara yang dicintai manusia adalah wanita, anak, perhiasan, kuda ataupun kenderaan, ternakan ataupun pelaburan dan ladang ataupun perniagaan.” Kesedihan yang berpanjangan berpunca daripada rasa cinta yang berlebihan kepada kesenangan duniawi. Ini seterusnya menyebabkan penyakit paru-paru, membebankan fungsi kelenjar dan menjejaskan keseimbangan hormone. Jadi, perbanyakkanlah membaca surah al-Insyirah ketika bersolat.

28.              Salah satu penyebab penyakit adalah ketidakseimbangan emosi. Apabila emosi tidak mendapat rehat yang secukupnya, kita menjadi mudah tersinggung walaupun disebabkan perkara remeh. Dalam pada itu, apabila kita berada dalam zon selesa (confort zone), emosi mendapat rehat. Pada waktu itu, fikiran bebas daripada segala beban peribadi dan social. Walau bagaimanapun, kerehatan emosi yang berlebihan menyebabkan ktia tidak mengambil peduli perkara yang berlaku di sekeliling kita.

29.              Kerehatan emosi penting supaya otak dan hati dapat berehat. Namun begitu, kerehatan emosi yang berlebihan menyebabkan kita bersikap acuh tidak acuh. Akibatnya, kita dipulaukan masyarakat. Emosi yang lemah dapat diatasi dengan memperbanyakkan sedekah. Ini disebabkan dengan bersedekah, hubungan silaturrahim dapat ditingkatkan dan hati menjadi tenteram.

30.              Hadis nabi yang berikut bersifat begitu optimistic, “Semua penyakit ada ubatnya.” Hadis ini member semangat kepada mereka yang sakit bagi terus berubat. Ia juga memberikan semangat kepada pengamal perubatan bagi mengkaji dan menghasilkan ubat-ubat baru. Selepas 15 abad, barulah para doctor mengakui jalur fikiran bercorak optimistik dapat membantu menyembuhkan penyakit.

31.              Salah satu kunci kesihatan adalah sentiasa bersangka baik kepada Allah, kerana ia menghasilkan banyak kebaikan. Berfikiran optimis yang penyembuhan akan tiba adalah sangka baik mukmin kepada Allah. Quran mengingatkan kita sebanyak lima kali supaya tidak berputus asa dengan rahman Allah.

32.              Dalam perubatan islami, sifat makanan dibahagikan kepada dua iaitu panas dan sejuk. Dalam bukunya Al-Qaanun Fihthiib, ibnu Sina membahagikan metabolism makanan panas ataupun sejuk kepada empat peringkat, iaitu peringkat pertama, peringkat kedua, peringkat ketiga dan peringkat keempat. Makanan yang dikategorikan peringkat pertama adalah makanan yang mempengaruhi jasmani tetapi tidak jelas ataupun kesannya langsung tidak dirasai.

33.              Makanan peringkat metabolism kedua menyebabkan perubahan metabolism tubuh tetapi akhirnya dapat dikuasai tubuh. Semua nutrient termasuk dalam kategori ini. Daripada segi jasmani, selepas makanan peringkat kedua ini dimakan, kesannya memang terasa. Contohnya, badan terasa panas. Nutrien tidak digunakan sebagai ubat tetapi sebagai cara awal menangani masalah kesihatan. Contoh makanan peringkat kedua adalah kurma, kacang walnut dan bijan.

34.              Makanan peringkat metabolism ketiga memiliki ciri tidak dipengaruhi tubuh, malah ia pula yang mempengaruhi tubuh. Semua ubat termasuk dalamkategori ini. Jadi, kita perlu berhati-hati apabila memakan makanan dalam kategori ini. Memakan makanan dalam kategori ini secara berterusan boleh menyebabkan tekanan kepada fungsi-fungsi di dalam tubuh. Oleh itu ubat tradisional sekalipun mempunyai dos dan tempoh penggunaan yang tetap. Contoh makanan dalam kategori ini ialah jintan hitam, kayu manis, hempedu bumi dan bawang putih.

35.              Makanan peringkat metabolism keempat adalah makanan yang dapat menghentikan fungsi tubuh. Makanan yang termasuk dalam kategori ini adalah toksik dan sebahagian ubat berasaskan kimia. Ubat berasaskan kimia adalah bahan yang dapat memberikan tekanan kepada fungsi-fungsi di dalam tubuh. Terdapat beberapa jenis herba yang tergolong dalam kategori toksik. Jadi, ia hanya boleh digunakan di bawah pengawasan doctor ataupun ahli perubatan yang menguasai perubatan herba. Contoh makanan peringkat metabolism keempat ialah kunyit putih, keladi tikus, kemunting cina, pegaga, ubi kayu dan benalu.

36.              Tidur adalah proses fisiologi yang penting. Ini kerana semasa manusia tidur, organ-organ dicergaskan semula (revitalized). Kajian mendapati apabila kita lambat tidur, pencergasan semula organ terganggu. Ini kerana pencergasan semula berlaku pada waktu tidur. Tidur yang panjang pula dapat memekatkan darah. Ini menambahkan risiko serangan jantung ataupun angin ahmar. Tidur yang menyihatkan adalah dua jam sesudah makan malam dan bangun antara jam tiga hingga empat pagi. Ini kerana serangan jantung dan angin ahmar sering berlaku antara jam tiga hingga enam pagi.

37.              Allah berkata, “Janganlah kamu berasa rendah diri dan jangan pula kamu berasa sedih. Sesungguhnya kedudukan kamu tinggi di depanku apabila kamu menjadi mukmin,” Ayat ini memberikan semangat kepada mukmin. Ini kerana seberat mana pun ujian yang menimpa, ia begitu kecil apabila dibandingkan dengan kedudukan tinggi yang ditawarkan Allah. Jiwa yang diresapi pengharapan menggerakkan semangat. Semangat pula mewujudkan keghairahan hidup dan menyihatkan badan. Ini kerana gelora emosi dapat diseimbangkan hingga semangat hidup terpelihara.

38.              Sebelum kegemukan dapat diatasi, kita mesti menimbangkan perilaku dan keperibadian pesakit sama ada dia tergolong dalam kategori:
1.       Jenis A – Cenderung kompulsif iaitu cenderung meredakan keresahan dengan makan secara berlebihan.
2.   Jenis B – Cenderung depresif iaitu cenderrung meredakan keresahan dengan mangurung diri
Jenis C – Sederhana

Bagi menangani kegemukan, pendekatan psikologi juga perlu digunakan. Kegemukan yang tidak ditangani daripada awal dapat menyebabkan pelbagai penyakit seperti darah tinggi, tahap kolesterol yang tinggi, sakit jantung dan kencing manis jenis dua atau kencing manis yang tidak bergantung pada insulin.

39.              Perubatan nabi berdasarkan tiga falsafah. Setiap penyakit ada ubatnya, orang yang sakit wajib mengubati penyakitnya dan kewujudan pengamal perubatan sebagai fardhu kifayah. Pada masa yang sama, kita perlu memantapkan kefahaman kita mengenai asas-asas perubatan islami. Ktia meyakinkan diri yang tiada kuasa dapat menyembuhkan penyakit melainkan Allah disamping memastikan kecukupan makanan dan keseimbangan komposisi nutriennya. 

40.              Al-Hakim merekodkan, NAbi berkata, “Sesiapa yang melawat orang sakit, bererti dia duduk di taman-taman syurga, Apabila dia berdiri, ditugaskan 70,000 malaikat mendoakannya hingga waktu malam.” Demikianlah ganjaran yang Allah berikan kepada mereka yang melawat orang sakit dan memberikan semangat kepada pesakit itu. Dengan demikian, pesakit itu tidak berasa sedih dan berusaha mengubati dirinya. Kita juga diperintahkan supaya mengingatkan si pesakit itu mengenai tiga perkara iaitu sabar, ikhlas dan syukur. Ini supaya Allah memudahkan penyembuhnya.

41.                Bukhari dan Muslim merekodkan, Nabi berkata, “Setiap muslim yang ditimpa kesedihan, Allah menggugurkan dosa-dosanya seperti pohon yang menggugurkan daun-daunnya.” Hadis ini mengukuhkan hadis lain yang menyentuh berkenaan ganjaran bagi orang yang sabar apabila ditimpa musibah. Apabila orang yang ditimpa musibah berupa penyakit menerimanya dengan sabar, Allah membalasnya dengan kasih saying iaitu dosa-dosa si pesakit digugurkan.

42.                Kajian mendapati apabila manusia kurang tidur, terdapat risiko keseimbangan hormone kortisol dan serotoninnya terganggu. Paras kortisol yang tidak terkawal meningkatkan risiko kencing manis. Paras serotonin yang tidak stabil pula menjejaskan kestabilan emosi. Kekurangan serotonin menyebabkan kemurungan manakala serotonin yang berlebihan pula menyebabkan kegembiraan yang tidak terkawal. Ini seterusnya meningkatkan risiko serangan dan sakit jantung.

43.                Aisyah merekodkan cara tidur nabi yang baik dan menyihatkan adalah tidur cepat dan bangun cepat. Tidurlah selepas Isyak iaitu dua jam sesudah makan. Kemudian bangunlah bagi bertahajud hingga masuk waktu solat Subuh. Selepas solat Subuh, kita sebaik-baiknya tidak tidur tetapi berzikir dan membaca Quran hingga matahari terbit. Antara kebaikan amalan ini adalah badan yang segar, jantung yang lebih sihat dan awet muda.

44.                Sikap mukmin kepada Tuhannya adalah menyeimbangkan antara perasaan harap dan takut. Mukmin mengharapkan rahmat dan pertolongan Allah. Ini kerana Allah berkatam, ‘Sesungguhnya rahmatku lebih luas daripada segalanya.”

45.                Tekanan menyebabkan kemahuan dan kemampuan seksual menurun. Ini bermula dengan penurunan hormone kortisol yang disebabkan tekanan. Seterusnya keadaan ini menghalang aktiviti beberapa hormone lain termasuk hormone lelaki dan perempuan. Akhirnya, keinginan seksual menurun.

46.                Dr Shawn Tablott berkata matlamat utama senaman dalam program penurunan berat badan adalah meningkatkan fungsi insulin, normalisasi kadar gula di dalam darah dan menyeimbangkan kadar hormone kortisol dan serotonin. Melalui kadar kortisol dan serotonin yang seimbang, rasa mahu makan secara berlebihan dapat dikurangkan. Biasanya lapar yang berlebihan bagi orang gemuk seringkali disebabkan gangguan pencernaan ataupun sikap kompulsif. Sikap kompulsif berpunca daripada kewujudan obsesi yang belum tercapai. Bagi memuaskan sikap kompulsif, kita biasanya makan secara berlebihan.

47.                Petua hidup sihat tanpa ubat adalah dengan mendapatkan tidur yang mencukupi sekitar 6.5 jam sehari. Mengikut sunah nabi, elok bagi kita tidur dengan menghadap ke kanan. Selain itu, bersenamlah sebanyak tiga kali seminggu. Setiap senamanperli dilakukan antara 20 hingga 40 minit. Menghirup udara segar pada waktu pagi dapat memperbaiki pernafasan kita. Tekanan pula dapat dikawal dengan berserah diri kepada Allah.

48.                Tekanan dapat dikawal dengan bersolat secara hudhur. Apabila kita belum mampu bersolat secara hudhur, maka tekanan dapat juga diurus menggunakan terapi aroma. Pilihlah pati bungalavender kerana semuanya dapat merehatkan minda. Sebaik-baiknya, gunakanlah pati bunga lavender selepas solat Isyak. Selain dapt menenangkan fikiran, aroma bunga lavender juga menyebabkan kita mengantuk.

49.                Semua orang tahu betapa sukarnya menurunkan berat badan. Saudara dapat melakukannya dengan mengambil kira lima perkara, iaitu mengurus tekanan, tidak makan secara berlebihan, memastikan pemakanan seimbang, memanfaatkan makanan kesihatan dengan betul dan selalu menilai program diet saudara.

50.                Dunia Islam dan dunia barat mempunyai pandangan yang berbeza mengenai penyakit. Bagi Islam, penyakit adalah kurniaan yang diberikan Allah kepada hamba yang dicintainya. Nabi berkata, “Allah tidak menimpakan musibah ke atas orang mukmin melainkan kerana salah satu daripada dua perkara: Mungkin dia mempunyai dosa yang tidak dapat diampunkan kecuali dengan cubaan itu. Kedua, dengan ujian itu darjatnya di sisi Allah dinaikkan.” Dosa orang yang ikhlas menerima penyakit yang ditimpakan ke atasnya pula digugurkan, selain sikap sabar itu juga mempunyai nilai pahala yang besar.

51.                Melawan ataupun menghindari tekanan tidak mungkin dapat dilakukan. Kita hanya dapat mengawalnya dengan tujuan menjaga keseimbangan hormon, memastikan keutuhan system imun dan menormalkan nisbah metabolisme. Melalui pengawalan kortisol, kandungan gula di dalam darah dapat dikawal. Seterusnya, kadar metabolisme yang normal memberikan kesempatan kepada tubuh bagi mencergaskan semula organ-organ utama seperti jantung, buah pinggang, paru-paru, hati dan perut.

52.                  Terdapat beberapa perkara yang menjejaskan keseimbangan tubuh. Antaranya ialah pemakanan yang tidak seimbang, gangguan dalam gerakan tubuh kerana pergerakan otot ataupun tulang yang pasif ataupun aktif, gangguan emosi dalam bentuk emosi yang bergolak ataupun emosi yang mati dan kualiti udara sama ada dalam bentuk kelembapan suhu, kebersihan ataupun kelajuan udara.








No comments: