Sunday, October 23, 2011

Lutut berbunyi

Soalan:

Semenjak dua minggu lalu lutut saya berbunyi ketika berjalan iaitu dalam posisi meluruskan sendi lutut. Puncanya disedari sewaktu berjoging kemudian rehat sehari digantikan dengan aktiviti berbasikal.

Masalah lutut berbunyi juga berlaku selepas bermain futsal. Ia tidak menyakitkan tetapi bunyi tersebut merisaukan, tambahan ketika melakukan duduk antara sujud seolah-olah sendi lutut saya tidak berada pada posisi lipatan kaki yang betul. Apabila ditekan sedikit dengan jari terasa sakit pada lipatan antara tulang kaki bawah dengan tulang paha. Masalah ini telah berpanjangan hampir empat tahun. Saya pernah melakukan ultraskopik pada lutut sebelah lagi untuk membuang tulang rawan dan simptom kesakitan tidak serupa. Apakah nasihat tuan pakar dalam hal ini?

Lelaki Risau

Saudara,

Saya secara jujurnya tidak pasti apa masalah yang dihadapi oleh saudara tetapi mungkin boleh membuat andaian berdasarkan cerita saudara iaitu bunyi keletuk tersebut mungkin disebabkan oleh terkehel patela/tempurung lutut. Ini boleh menyebabkan berlaku kepayahan semasa lipatan kaki.

Bunyi tersebut juga mungkin boleh berpunca daripada masalah penyakit di sendi lutut. Bagaimanapun daripada cerita saudara, kemungkinan besar ia tidak serius tetapi eloklah kiranya saudara dapat berjumpa dengan doktor bagi gambaran yang lebih jelas. Mungkin saudara perlu dirujuk kepada pakar otopedik berkenaan permasalahan yang dihadapi.

No comments: