Friday, October 14, 2011

Selamatkah rumah anda?

ARTIKEL ini bukan dibuat untuk menakut-nakutkan tapi semata-mata untuk membantu anda mengurangkan risiko kemalangan bayi di rumah sendiri. 

Walaupun yakin persekitaran dalam dan luaran rumah adalah selamat, mungkin informasi berikut dapat digunakan sebagai tindakan pencegahan.

Lima jenis kemalangan yang sering terjadi

Jatuh - Memang tidak ada apa yang pelik kalau kanak-kanak terjatuh. Masakan tidak bayi memang gemar belajar memanjat dan menaiki berbagai objek. Jadi tidak hairanlah kalau mereka sering terjatuh.

Keracunan - Ia terjadi apabila bayi tidak dapat membezakan antara bahan pencuci sabun dengan air minuman kerana warnanya yang menarik.

Lemas - Proses tenggelam terjadi sekelip mata, oleh itu waspadalah dengan baldi, besen atau kolam yang mengandungi air.

Luka dan terbakar - Kulit bayi menyerap asap dengan lebih cepat, jadi mereka sangat mudah untuk mengalami kesulitan bernafas.

Sulit Bernafas - Kecelakaan ini banyak melibatkan kegiatan tidur si kecil. Mungkin kerana posisi tidur yang salah, tertindih oleh orang tuanya yang tidur dekatnya atau tersedak benda-benda kecil seperti duit syiling, butang, mainan, makanan dan lain-lain.

Keselamatan di dapur

Jangan biarkan pemegang periuk mengadap keluar ketika sedang memasak.

Simpan pisau serta alat masak lainnya di dalam almari yang terkunci dan tidak mudah dibuka oleh si kecil.

Hindari penggunaan lapik meja. Bayi anda boleh menariknya dan menjatuhkan benda-benda yang berada di atasnya.

Jangan membiarkan peralatan pembersih lantai di merata-rata. Jangan biar kolam, baldi atau besen ditadah air kerana bayi anda boleh tenggelam walaupun pada air sedalam tiga sentimeter sahaja.

Jangan masak sambil dukung anak.

Keselamatan di bilik mandi

Hati-hati jika anda menggunakan pemanas air di bilik mandi. Pastikan anda menutup suisnya jika tidak dipakai.

Jika tandas di rumah anda jenis duduk, pastikan anda mempunyai pengunci khas supaya anak tidak boleh membuka penutupnya.

Letakkan sabun, syampu, pembersih lantai serta ubat-ubat pada tempat yang tidak terjangkau oleh si kecil.

Rak-rak yang ada di bilik mandi sebaiknya diletakkan pintu dan dikunci. Walaupun tidak ada benda yang berbahaya di dalamnya, bayi atau anak anda akan berusaha untuk memanjatnya jika ia dibiarkan terbuka.

Keselamatan di bilik tidur

Jangan membiarkan katil anak anda penuh dengan bantal dan anak patung, ini untuk mengelakkannya lemas ketika tidur.

Selain itu elak daripada membeli katil dua tingkat kerana dikhuatiri anak akan terjatuh ketika bermain memanjat.

Jika menggunakan bantal peluk, pastikan talinya ditanggal supaya anak anda tidak terjerut ketika tidur.

Barang permainan yang sudah rosak baiklah dibuang kerana ia mungkin akan mendatangkan kecederaan pada anak.

Keselamatan di ruang lain

Jika mempunyai anak kecil, sebaiknya gunakan meja dan perabot yang bersaiz lebar dan tidak beroda. Ini untuk mengelakkan anak anda tertindih ketika bermain berhampirannya.

Pastikan almari, rak buku dan perabot berat di skru ke dinding rumah untuk mengelak ia terjatuh jika dicapai oleh anak kecil.

Berhati-hati apabila menyusun hiasan dinding, biarlah kedudukannya tinggi supaya anak tidak boleh mencapainya.

Pastikan kabel-kabel alat elektronik ditutup dengan menggunakan penutup kabel.

Letakkan tempat sampah di mana bayi tidak boleh ke situ atau gunakan tempat sampah yang bertutup.

Jika membawa balik kerja ke rumah pastikan anda menyimpan semua peralatan tulis seperti pen, pensel, klip kertas dan sebagainya kerana ia berbahaya untuk bayi.

Memang kita tidak mampu untuk mengawasi bayi setiap waktu, namun ikhtiar panduan di atas boleh membantu mengurangkan risiko kemalangan di rumah. Jangan ingat bayi anda tidak tahu apa-apa kerana mereka sebenarnya mampu melakukan banyak perkara di luar dugaan.

Bayaran upah jaga anak membebankan

MENJADI wanita berkerjaya bukan mudah. Komitmennya cukup tinggi. Di tempat kerja tanggungjawabnya berlipat-ganda, itu belum masuk urusan rumah tangga.

Namun fitrah wanita meletakkan mereka sebagai insan yang mampu melakukan apa sahaja walaupun dalam keadaan terdesak.

Dalam banyak hal anak menjadi keutamaan dalam apa juga perkara. Kasih sayang seorang ibu terhadap anaknya tidak ternilai.

Apa sahaja sanggup dilakukan demi anak. Inilah isu yang ingin saya kongsi dengan pembaca minggu ini. Isu masalah yang dihadapi oleh ibu-ibu bekerja yang mahu menumpangkan anak-anak mereka di pusat penjagaan kanak-kanak sementara mereka ke pejabat.

Masalah utama yang dihadapi ibu-ibu bekerja ialah untuk menumpangkan bayi baru lahir selepas ibu habis pantang dan mahu memulakan kerja.

Dalam duduk-duduk berbual sambil minum petang seorang rakan sekerja yang baru pulang dari cuti bersalin meluahkan perasaan terpaksa membayar upah menjaga anak yang terlalu tinggi.

Cendawan lepas hujan

Memang diakui pusat penjagaan kanak-kanak atau taman asuhan kanak-kanak tumbuh bagai cendawan lepas hujan.

Sebut sahaja di mana taman perumahan pasti akan ada pusat penjagaan seperti ini wujud.

Syukur kerana ia membantu meringankan masalah ibu bekerja yang tidak mempunyai pembantu rumah.

Sayangnya bayaran yang dikenakan amat tinggi dan membebankan kebanyakan ibu bapa.

Cerita teman itu lagi, bayaran menjaga tiga orang anak sahaja menjangkau RM600 sebulan belum dicampur sewa rumah, susu anak dan juga perbelanjaan sekolah anak.

Dicampur lagi dengan duit minyak kereta untuk mengambil dan menghantar anak. Keseluruhan perbelanjaan adalah kira-kira RM2,000 sebulan bersih untuk kebajikan anak-anak sahaja.

Apabila difikirkan pening juga kepala namun perlu juga dilalui atas dasar tanggungjawab.

Untuk mengambil pembantu rumah tentu lagi beban. Untuk upah agen sahaja tidak kurang daripada RM5000 dengan bayaran bulanan sekurang-sekurangnya RM600.

Itu belum tentu dapat pembantu yang bagus dan bertanggungjawab. Buatnya dapat yang kaki tidur dan dia jadi mem dalam rumah lagi bermasalah.
Apa yang ingin disentuh adalah bayaran yang terlalu mahal dikenakan oleh pusat jagaan kanak-kanak atau pengasuh.
Bagi sesetengah pusat jagaan kanak-kanak di Kuala Lumpur bayaran yang dikenakan sekitar RM250 bagi bayi bawah setahun. Kanak-kanak berusia 5 tahun ke bawah RM180 hingga RM200 sebulan.
Sekiranya anak yang dihantar ramai pakej akan dikenakan dengan bayaran paling tinggi adalah untuk bayi.
Pakej ini membebankan ibu bapa terutama mereka yang bekerja jauh dari tempat jagaan kanak-kanak.
Terlebih masa mengambil anak-anak, bayaran tambahan pula dikenakan, begitu sebaliknya jika ingin menumpangkan anak-anak pada hari tidak bekerja.
Apa yang ingin disarankan adalah agar pihak berkenaan memantau keadaan ini dan melaksanakan bayaran standard untuk semua pusat penjagaan kanak-kanak, baik yang berdaftar atau tidak.
Jika ini dilakukan saya pasti ramai ibu-ibu bekerja akan senang hati dan tidak runsing lagi tentang bayaran yang tidak menentu.
Apa yang diperhatikan bayaran upah menjaga kanak-kanak dan bayi di luar Kuala Lumpur ada setengahnya lebih tinggi berbanding di Kuala Lumpur.
Faktor ini juga merunsingkan ibu bapa yang berpendapatan sederhana - pastinya gaji habis digunakan untuk membayar upah menghantar anak ke pusat penjagaan sahaja.
Tidak berkira

Apa pun seperti yang saya katakan, kebanyakan ibu bapa tidak berkira tentang bayaran ini kerana terpaksa. Mahu tidak mahu, walaupun bayaran yang dikenakan agak tinggi mereka harus akur dengan kehendak pengasuh asalkan apabila mereka bekerja, anak-anak dapat dijaga dengan sempurna.
Menurut teman saya itu lagi, sesetengah pusat penjagaan kanak-kanak tidak mempunyai kelengkapan yang cukup untuk mengenakan bayaran tinggi kepada ibu bapa.
Contohnya tidak ada kawasan lapang untuk anak-anak bermain, kemudahan asas yang kurang baik dan kakitangan tidak cukup untuk menguruskan kanak-kanak yang ramai.
Suasana ini juga menjadikan ibu bapa agak berkira untuk menghantar anak-anak mereka kerana bayaran yang dikenakan tinggi tetapi perkhidmatan yang diberi agak kurang baik.
Bagaimanapun ada juga pusat penjagaan kanak-kanak yang menjaga dengan baik dilayan seperti anak sendiri.
Ini patut dipuji. Begitu juga dengan jabatan kerajaan dan swasta yang mewujudkan pusat jagaan kanak-kanak di premis mereka bagi menangani masalah ibu-ibu yang tidak ada tempat menumpangkan anak mereka.
Apa kata dihidupkan semula kempen ini secara lebih serius, sekurang-kurangnya lebih ramai pusat penjagaan kanak-kanak dibuka di tempat kerja. Ia turut membantu membina institusi keluarga lebih bernilai dan meningkatkan prestasi ibu di tempat kerja. Tidak payah lagi pening-pening kepala fikir beban membayar upah menjaga anak yang sama mahal dengan sewa rumah sebulan.
Apa pun pada saya seorang ibu sanggup buat apa sahaja untuk anak-anak. Kasih sayangnya bagai air lalu... Salam.

No comments: