Wednesday, January 25, 2017

12 PETUA LAMA

Tidak dinafikan, petua-petua orang dahulu boleh digunakan dalam kehidupan seharian. Malah, lebih elok sebenarnya jika dipraktikkan kerana bahan-bahan yang digunakan adalah bahan-bahan asli yang terdapat di sekeliling kita.

Meskipun kesannya tidak terjadi serta-merta namun perubahan tetap dirasai sedikit demi sedikit bergantung kepada kekerapan melakukannya. Yang penting, tiada bahan kimia digunakan. Petua lama memang avesome! Ikuti 12 petua di bawah ini:-

  • Tangan Luka: Jika jari anda luka terkena pisau, jangan panik. Ambil sarang telur labah-labah yang berwarna putih seperti kapas dan letakkan di jari yang luka. Darah akan berhenti dengan cepat.

  • Hilangkan Kutu Kepala: Masaalah kutu amat merunsingkan. Cara mudah untuk menghilangkan kutu, lumurkan kepala dengan minyak tanah. Bungkus kepala dengan tuala selama 2 jam. Kutu-kutu di kepala akan mati.

  • Redakan Sakit Mata: Sakit mata amat memeritkan, hendaknya pula jika mata merah. Jangan bimbang, titiskan sedikit rebusan air sirih di dalam mata. Biarkan sedikit pedih tetapi ia segera pulih.

  • Legakan Sakit Perut: Jika perut rasa tidak sedap, kembung atau cirit-birit, minum air rebusan daun kesum. Boleh juga dibuat ulam. Perut akan terasa lega dan beransur pulih.

  • Pijar Cili: Untuk menghilangkan rasa pijar cili pada jari jemari, lumurkan dengan garam. Biarkan ia selama 5 minit. Kemudian bilaslah menggunakan air sejuk.

  • Timun Lebih Rangup: Kalau inginkan timun yang rangup, sebaik dihiris atau dikupas kulitnya simpan seketika di dalam peti sejuk sebelum dijadikan ulam atau dimakan. Timun akan lebih rangup.

  • Hilangkan Bau Petai: Makan nasi berulamkan petai memang sedap. Tetapi mulut akan berbau jika makan petai terlalu banyak. Jangan bimbang, anda hanya perlu makan beberapa potong timun, bau oetai akan hilang.

  • Pedih ulu Hati: Sakit pedih ulu hati amat memeritkan. Amalkan makan satu sudu madu setiap bangun pagi dan sebelum tidur di malam hari. Anda akan terasa, pedih bagai dihiris. Jika diamakan selalu, rasa pedih ulu hati akan hilang.
  • Menghilangkan Bau Mulut: Tumbuk lumat sepuluh kuntum bunga cengkih dan tiga ulas bawang putih. Kemudian gosokkan kepada gigi dan berkumur hingga bersih. Lakukannya tiga hari sekali.

No comments: