Sunday, January 22, 2017

TIP RAWAT JERAWAT TERPANTAS

Siapa kata jerawat tidak boleh dirawat dengan pantas?. Entri kali ini membongkar lima bahan yang boleh membantu anda merawat jerawat untuk beberapa jam supaya hari anda bersama si dia lebih sempurna. Sekurang-kurangnya, ia mampu 'menyembunyi' jerawat yang kelihatan ketara sebelum si dia menegur.

1. Garam:- Garam dipercayai mampu mengecutkan jerawsat selama beberapa jam sahaja. Hanya campur dengan sedikit air, pastikan anda menyapu pada tempat jerawat sahaja dan bukan ke seluruh wajah. Sedikit garam pada jerawat sudah memadai.

2. Lemon:- Jus lemon bukan sahaja mambantu membunuh bakteria tetapi ia juga dikatakan peluntur semula jadi. Menyapu sedikit jus jus lemon pada jerawat boleh membantu kulit wajah anda bebas bakteria dan memudar parut jerawat.

3. Ais:- Menekap ais pad jerawat membantu mengurangkan kemerahan dan bengkak jerawat pada masa yang singkat. Elak letak ais pada tempoh yang lama kerana ia mungkin akan menyebabkan kulit anda terkena 'gigitan ais'.

4. Ubat Titis Mata:- Mungkin ada yang tidak percaya bahawa ubat titis mata boleh membantu mengurangkan kemerahan jerawat dan menjadi kecil. Meski pun rawatan ini berkesan untuk beberapa jam tetapi sekurang-kurangnya ia sangat membantu untuk anda yang ada 'date' dengan pasangan atau anda perlu hadiri interviu.

5. Halia:- Dikenali sebagai anti-radang, halia membantu mengecutkan dan mengatasi kemerahan jerawat pada wajah. Bukan saja murah tapi boleh disapu pada bila-bila. Hiris nipis dan tampalkan saja pada wajah. Jika terlebih rajin, ambil jusnya dan tekap saja.

Mungkin anda yang merasa pelik akan kemujaraban bahan-bahan ini tetapi tidak salah mencuba kerana

No comments: