Sunday, January 15, 2017

KURANGKAN MASAALAH KULIT TERLEBIH MINYAK..PUNCA JERAWAT, MUKA BERKILAT

Wajah berminyak menyebabkan muka kita kelihatan berkilat mengakibatkan debu, kuman dan bakteria mudah melekat, seterusnya menghasilkan jerawat.

Masaalah ini, bukan saja dihadapi wanita tetapi juga lelaki.

Menurut pakar, minyak terhasil dari dalam kulit dapat menjamin kulit sihat, lembap dan tiada kedutan. Namun, jika minyak terhasil terlalu banyak ia mengakibatkan beberapa masaalah pada kulit.


INFO KULIT MUKA BERMINYAK:- 
  • Makan makanan berminyak hampir setiap hari seperti mi, ayan dan cucur
  • Gaya hidup tidak sihat, misalnya kurang bersenam, mengamalkan ubat.
  • Mengambil minuman alkohol juga boleh menjadi punca.


Teliti ketika memilih

Ada banyak jenis pencuci muka yang menawarkan fungsi dengan teknologi berbeza, termasuk membuang minyak dari wajah. Namun, pastikan produk itu bersesuaian dengan kulti wajah.

Selain pencuci muka, produk rambut seprti minyak gel dapat membantu penghasilan minyak kerana ia meresap ke dalam kulit. Biarpun untuk tujuan bergaya, ia boleh merosakkan kulit akibat peluh jika dipakai berlebihan.

Bagi memastikan kulit muka kurang berminyak, ada menggunakan alat solek atau bedak untuk menutupliang roma. Bagaimanapun, cara ini mungkin lebih sesuai untuk wanita.

Jestru, untuk lelaki khususnya, AURA berkongsi beberapa cara semula jadi bgai mengurangkan wajah berminyak. Mungkin kaedah disarankan dapat membantu anda yang mengalami masaalah kulit berminyak.

1. CUCI MUKA:- Menjaga kebersihan muka sangat penting supaya menghindari minyak berlebihan daripada terus terhasil. Cuci muka dengan sabun atau pencuci muka dua kali sehari dan jangan berlebihan kerana dikhuatiri, menghakis lapisan kulit wajah.

2. MINUM AIR PUTIH:- Minum 2 liter air putih sehari supaya menjaga metabolisme pada tubuh. Ketika anda aktif melakukan aktivit, tubuh memerlukan air yang banyak. Peluh yang akan terhasil bukannya minyak.

3. PUTIH TELUR:- Gunakan sebagai topeng wajah. Caranya, pecahkan telur dan pisah kuning dan putihnya. Kacau sehingga berbuih dan sapu pada wajah lalu tunggu hingga kering. Bersihkan dengan air suam dan rasai kesegarannya.

4. DAUN SADERI:- Selain menambahkan rasa enak makanan, daun saderi juga mampu mengurangkan kadar minyak pada wajah. Caranya, potong kecil dan saderi dan masukkan air. Kemudian gunakan air berkenaan untuk membersihkan muka.

5. MAKANAN BERSERAT:- Amalkan pengambilan makanan mengandungi tinggi serat seperti buah-buahan dan sayur-sayuran. Buah-buahan sitrus terutamanya sangat bagus untuk mengurangkan penghasilan minyak.

6. AIR PANAS:- Ambil semangkuk air panas yang dicampur garam, usap perlahan pada wajah. Rasakan sensasi kesejukkannya selepasa itu. Air panas membuka pori wajah dan garam akan membuang kotoran pada wajah.

No comments: