Monday, January 7, 2013

ZAKAT MEMBERSIHKAN?

Zakat mempunyai konotasi yang berkait rapat dengan elemen pembersihan dan penyucian.

SAYA pernah terdengar, ada pihak menyatakan jika kita menunaikan zakat bermakna kita membersihkan harta daripada perkara yang haram. Misalnya, jika kita seorang pekerja dan ada kalanya kita mengambil harta pejabat, membuat tuntutan yang palsu atau melebihkan daripada yang sepatutnya dan termasuklah mencuri masa dengan melakukan pekerjaan peribadi, maka dengan zakat itulah ia membersihkan harta atau pendapatan kita daripada yang haram. Adakah benar pandangan ini?

Jawapan 

Alhamdulillah, mudah-mudahan pertanyaan dan jawapan ini mampu mencerahkan ramai pihak mengenai konsep dan maksud ibadah zakat yang sebenar. Secara umumnya, zakat memang difardukan oleh Allah SWT sebagai jalan untuk membersihkan harta daripada percampuran yang haram dan juga menyucikan jiwa daripada sifat-sifat kotor. (rujuk at-Taubah: 102-103)

Daripada ayat di atas, jelas bahawa pensyariatan zakat mempunyai konotasi yang berkait rapat dengan elemen pembersihan dan penyucian. Jika kita merujuk kepada asbabun nuzul (sebab-sebab turunnya sesuatu ayat al-Quran), maka disebutkan oleh mufassirin (ulama tafsir) misalnya Imam Ibnu Katsir bahawa, sebelum ayat tersebut diturunkan telah berlakunya kes beberapa orang sahabat nabi di Madinah yang dengan sengaja (tanpa uzur syarie) tidak turut sama pergi berperang dalam Peperangan Tabuk.

Mereka ini telah mengikat diri di salah satu tiang di masjid nabi dan berikrar tidak akan melepaskan diri mereka sehinggalah nabi sendiri yang membebaskan. Nabi Muhammad SAW pula tidak akan membebaskan mereka sehinggalah turunnya izin atau perintah daripada Allah SWT.

Akhirnya turunlah ayat di atas, yang mengizinkan pembebasan mereka dan seiring itu, Allah SWT memerintahkan agar Nabi Muhammad SAW mengambil sebahagian harta mereka sebagai sedekah, yang bertujuan menyucikan diri mereka daripada dosa. (rujuk Terjemah Singkat Tafsir Ibnu Katsir, Jilid IV, hal. 130)

Merujuk kepada persoalan di atas, adakah seseorang yang telah jelas melakukan pelbagai kesalahan yang bersifat sengaja, kemudian mereka memberikan zakat dan ia dapat membersihkan hartanya daripada anasir yang haram?

Suka dinyatakan, apa yang dimaksudkan zakat atau sedekah itu mampu membersihkan harta daripada percampuran yang haram, adalah dengan mengeluarkan sebahagian kecil harta yang hakikatnya sudah menjadi hak milik lapan asnaf zakat. Jumlahnya tidaklah sebesar mana, hanya 2.5 peratus atau lima peratus bagi zakat pertanian dan 20 peratus bagi zakat galian.

Ini kerana, apabila sesuatu harta yang sudah wajib dizakat tetapi enggan dikeluarkan zakatnya, maka bercampurlah di dalam harta itu milikan orang lain. Maka, menjadilah harta itu harta yang tidak bersih atau kotor. Apabila harta yang bercampur-campur di antara yang haram dan halal, maka pastilah ia akan menjadi haram.

Kaedah fiqh menyatakan: "Apabila bercampur di antara yang halal dan haram, maka menanglah yang haram."

Apabila dibawa pulang, dibelikan makanan, maka makanan itu berstatus haram atau halal? Jika sudah bercampur hak orang lain, maka pastilah tidak halal. Maka, apabila makanan itu masuk ke dalam tubuh badan, menjadilah ia darah daging yang tumbuh daripada elemen yang haram. (rujuk an-Nisa': 29)
Nabi Muhammad SAW pula menegaskan: "Setiap daging yang tumbuh daripada sesuatu haram, maka api neraka baginya adalah lebih utama." (riwayat Tirmizi).

No comments: