Monday, February 11, 2013

KANSER KELENJAR AIR LIUR


Pada mulanya, En.Khairil telah menghidap penyakit tumor pada pipinya sejak beliau berumur 15 tahun tetapi ianya tidak membengkak dan tidak sakit. Pada tahun 2009 iaitu 3 tahun yang lalu, beliau terasa sakit pada pipinya dan mendapati tumornya  makin membesar serta urat pada pipinya membengkak.
Beliau telah merujuk kepada doktor pakar dan mendapati dan disahkan menghidapi penyakit kanser kelenjar air liur tahap 4.

Beliau telah dinasihatkan oleh doktor untuk melakukan pembedahan untuk membuang sel kanser pada mukanya, tetapi beliau menolak untuk melakukan pembedahan kerana risikonya tinggi. Pada tahun 2010, doktor sekali lagi menasihatkan supaya beliau melakukan pembedahan membuang rahang dan menjalani rawatan kimoterapi. Sekali lagi beliau menolak untuk melakukan kedua-dua kaedah yang disarankan oleh doktor.

Beliau mengambil alternatif lain dengan berjumpa dan mengambil ubatan dari tabib cina dan didapati pipinya semakin membengkak dan sakit. Pada Mac 2010, beliau telah datang  dan mendapat rawatan di klinik Pusat Rawatan Al-Hidayah. Beliau telah diberikan bekalan ayat-ayat al-quran untuk diamalkan dan air penawar.

Alhamdulillah, sepanjang mendapat  6 kali rawatan di Pusat Rawatan Al-Hidayah, terdapat banyak perubahan terhadap pada dirinya. Dimana, bengkak pada pipinya mengecut dan tidak sakit serta kesihatannya semakin baik tanpa menjalani rawatan hospital.

Surah yang diamalkan :
  • Al-Isra’(17) ayat 72 hingga 96
  • Furqan (25) ayat 12 hingga 28
  • Anfal (8) ayat 36 hingga 50
  • Adz-Dzariyaat (51) ayat 31 hingga 60
  • Ibrahim (14) ayat 9 hingga 22
  • An-Nahli (16) ayat 90 hingga 110

No comments: