Kaabah
dibina oleh insan yang paling baik (Nabi Ibrahim AS), manakala piramid dibina
oleh insan yang paling jahat (Firaun laknatullah).
Bagaimana
dengan kita yang melihatnya?
Bagaimana
kita boleh mendapat kebaikan ketika melihat Kabah atau piramid? Semuanya
bergantung kepada bagaimana kita melihatnya. What
you see, is what you get – apa yang kita lihat, itu yang kita akan
dapat.
Jika Kaabah
dilihat dengan mengambil ibrah dan barakah insyaAllah, kita akan mendapat
kebaikan. Sebaliknya, jika Kaabah dilihat dengan rasa untuk menunjuk-nunjuk
(kerana kita berbangga berada di situ), maka kita akan mendapat keburukan dan
kerugian.
Sekalipun
melihat piramid yang dibina oleh insan terjahat, kita boleh mendapat kebaikan
hasil mengambil iktibar. Namun, sekiranya dilihat dengan penuh kebanggaan atau
sekadar ‘melihat-lihat’, maka pandangan itu menjadi sia-sia walaupun mungkin
tidak jatuh kepada dosa. Ya, bukan apa yang dilhat itu yang penting tetapi
bagaimana kita melihatnya!
Apa yang
menentukan bagaimana kita melihat sesuatu? Kata bijak pandai, “who
you are dictates what you see” – siapa kita menentukan bagaimana kita
melihat. Jika kita melihat segala-galnya sebagai hamba Allah, maka kita akan
dapat melihat segalanya daripada persepektif Islam. Ketika itu apa kita akan
dapat melihat kebaikan sekalipun pada benda atau perkara yang buruk. Ketika
melihat seekor bangkai kambing misalnya, Rasulullah SAW telah mengalih perhatian
para sahabat untuk melihat gigi kambing itu yang masih putih.
Justeru,
tidak kira di mana atau ke mana kita pergi… cubalah menjadi orang
yang baik, insyaAllah kita akan dapat melihat kebaikan. Bukan hanya Kaabah mampu
mengingatkan kita kepada Allah, tetapi piramid juga boleh mengingatkan kita
kepada Allah. Kita akan ingat betapa akibatnya manusia paling angkuh (Firaun),
namun akhirnya mati terhina walaupun bangunan yang dibinanya masih tersegam
kukuh.
Ketika
melihat piramid satu ketika itu, saya telah menulis sebuah artikel. Berikut
adalah artikel tersebut:
KENANG
AKHIRAT, TENANG DI DUNIA
Siapa manusia yang paling jahat? Jika soalan ini ditujukan kepada
kita, mungkin ramai yang menjawab, “Firaun!”. Benar, tidak ada siapa yang dapat
menandingi kejahatan Firaun. Dia bukan sahaja derhaka kepada Tuhan, bahkan
mengaku sebagai Tuhan. Itulah puncak segala kejahatan. Ya, secara sinis kita
boleh berkata, “sesiapa yang tidak menganggap Firaun jahat, dia juga adalah
seorang yang jahat.”
Namun ada
yang menarik pada Firaun, yang dapat dilihat dari sisi lain. Sejahat-jahat
Firaun, dia tetap percaya akan adanya Hari Akhirat (kehidupan selepas mati).
Buktinya, Firaun membina piramid dan segala di dalamnya disediakan semua
bekalannya untuk menghadapi kehidupan selepas mati itu. Walaupun caranya salah,
namun dia yakin dan membuat persiapan untuk menghadapi akhirat dengan caranya
sendiri.
Bagaimana
kita? Bagaimanakah keyakinan kita terhadap Hari Akhirat dan bagaimana pula
persediaan kita untuk menghadapinya? Ah, ironinya, kita yang mengaku lebih baik
daripada Firaun, namun tidak pula ‘seserius’ dia dalam persediaan menghadapi
hari akhirat yang pasti datang itu.
Mengapa tidak ada
persediaan menghadapi Hari Akhirat?
Mungkin
sesetengah kita beranggapan bahawa keyakinan pada Hari akhirat hanya berguna
untuk ‘kehidupan’ di akhirat sahaja. Atas keyakinan itu, iman kita dikira sah
dan kita menjadi seorang Muslim. Dan sekiranya keyakinan itu tidak terjejas
sehingga ke akhir hayat, kita berpeluang memasuki syurga. Ya itu,
benar.
Namun
keyakinan pada hari akhirat sebenarnya sangat memberi kesan kepada kehidupan
kita di dunia. Dengan erti kata yang lain, beriman dengan Hari Akhirat akan
memberikan manfaat yang sangat besar semasa hidup di dunia lagi. Dengan keyakinan pada hari akhiratlah kita tidak akan
menderita dan keluh-kesah ketika hidup di dunia.
Apabila
manusia yakin akan adanya nikmat yang kekal abadi di dalam syurga, maka itu
memberi kekuatan, ketabahan dan harapan untuk mengharungi apa jua kesusahan di
dunia. Dia rela susah ketika membuat kebaikan. Dia akan sabar menempuh
ujian-ujian dalam kehidupan. Tegasnya, dia rela menerima penderitaan yang
sedikit dan sementara di dunia demi mengharapkan kesenangan dan kebahagiaan yang
lebih baik dan lebih kekal di akhirat.
Apabila manusia
yakin akan adanya azab neraka, maka dia akan rela meninggalkan segala kejahatan
dalam kehidupan walaupun kejahatan itu kelihatan seronok, indah dan
menggiurkan. Segala
kesusahan, ketidakselesaan ketika meninggalkan kejahatan sanggup diredahnya
kerana menyedari azab neraka lebih pedih dan berkekalan. Prinsip hidupnya,
biarlah bersakit-sakit dahulu di dunia agar tidak bersakit-sakit di
akhirat.
Sebenarnya
kepercayaan pada hari akhirat adalah fitrah (instinc)
semua manusia – tidak kira bangsa, agama dan rupa. Walaupun dengan istilah,
hujah dan dalil yang berbeza, namun manusia pada fitrahnya tetap percaya akan
adanya kehidupan selepas mati. Agama Hindu, Buddha, Kristian, Yahudi dan
lain-lain semuanya mengajar akan adanya kehidupan selepas
mati.
Golongan
Atheis sekalipun, juga tidak dapat menolak perasaan akan adanya hari akhirat
(‘Sense of The End’) ini. Hati kecil mereka tetap mengharapkan ‘kuasa ghaib’ di
saat yang sangat genting yakni apabila semua kuasa mereka sudah lumpuh. Mereka
juga mengharapkan keajaiban apabila ikhtiar akal menemui jalan
buntu.
Paling
tidak, sesetengahnya bangsa atau agama menamakan kehidupan di akhirat sebagai
‘kehidupan kedua’.
Semua
percaya bahawa dalam kehidupan kedua (akhirat) itulah nanti semua perbuatan
manusia di dunia akan mendapat balasan. Ini disebabkan di dunia ini tidak pernah
ada keadilan yang mutlak dapat ditegakkan. Banyak perkara, kejadian atau
peristiwa yang berlaku tidak berakhir dengan saksama dan pembalasan yang
setimpal.
Contohnya,
mengapa seorang bayi yang masih di dalam kandungan lagi telah dijangkiti virus
HIV? Apakah dosa bayi yang masih suci itu? Apakah adil dia yang;terhukum’ oleh
kesalahan ibu-bapanya? Adil kah begitu? Sering berlaku melalui pengalaman hidup
kita, orang yang jahat terus berkuasa, tidak mendapat hukuman malah semakin
mendapat sanjungan pula. Manakala pihak yang jujur, baik dan adil, ada kala nya
terus ditindas dan dihina. Adil kah begitu?
Keadilan di
dunia sangat terbatas. Penyelesaian tuntas dan adil jarang tercapai. Misalnya,
apakah adil Slobodan
Milosevic – Penyembelih Balkan itu hanya mati sekali sahaja (itu pun kerana
penyakit yang dihidapinya dalam penjara ) sedangkan dia telah membunuh ribuan
umat Islam Bosnia Herzogoovina? Sepatutnya, dia wajar dihukum dengan dibunuh
beribu-ribu kali!
Bagaimana
perasaan kita ketika menonton filem yang berakhir dengan penjahat terus
bermaharajalela sedangkan heronya pula terkorban? Tidak puas hati bukan? Maka
perasaan kita secara automatik mengharapkan ada ‘sequalnya’. Harapan kita agar
watak penjahat mendapat balasan yang setimpal dengan kejahatannya, dan yang baik
mendapat ganjaran hasil kebaikannya.
Begitulah
fitrah manusia. Dan begitulah manusia ketika berdepan dengan kehidupan di dunia.
Secara sedar atau tidak kita sentiasa berharap adanya kehidupan kedua (akhirat)
– tempat pembalasan bagi kehidupan pertama (dunia). Justeru, kepercayaan pada
hari akhirat adalah fitrah semua manusia.
Sebenarnya
fitrah ini telah ‘diinstall’ secara tabii dalam
diri setiap manusia oleh Allah s.w.t. sebagai persediaan untuk menerima seruan
dan didikan iman kepada hari akhirat.
Fitrah
inilah yang disuburkan dengan datangnya wahyu Allah menerusi para Rasul
terutamanya Nabi Muhammad SAW. Dengan suluhan Al Quran dan Hadis, kepercayaan
kepada hari akhirat ini dipandu dengan tepat, betul dan benar. Diterangkan
dengan jelas bagaimana bentuk kehidupan ‘di sana’. Apakah yang perlu dijadikan
bekalan untuk ke syurga dan terjauh dari neraka. Apakah pula yang menjadi
penghalang mendapat kebaikannya. Segalanya tentang Akhirat itu telah
diperincikan oleh wahyu dan Al Hadis.
Tegasnya,
elemen dalaman manusia telah dipersiapkan untuk diisi dengan kepercayaan kepada
Hari Akhirat – yang akan membolehkannya hidup tenang di dunia dengan membuat
segala kebaikan dan meninggalkan segala kejahatan. Bukankah ketenangan itu
apabila tidak ada kejahatan dan tertegaknya kebaikan dalam kehidupan individu,
masyarakat, negara dan dunia?
Benarlah
jika keyakinan kepada hari akhirat ini benar-benar mantap, manusia akan mendapat
dorongan untuk melakukan kebaikan dengan ikhlas. Walaupun sekiranya kebaikan itu
tidak mendapat sanjungan dan pujian. Namun kebaikan itu akan dilakukan jua atas
keyakinan kepada Hari Akhirat. Itulah sebabnya, Allah menjanjikan ‘ganjaran’
yang lebih baik dan kekal di akhirat. Dengan keyakinan ini, manusia akan
terlatih memberi tanpa mengharapkan balasan. Inilah iman dan inilah jua yang
melahirkan keikhlasan.
Ramai
manusia merungut, mengeluh malah kecewa bila kebaikan yang dibuatnya tidak
mendapat balasan. “Sakit jiwa dibuatnya, kita yang bekerja secara jujur ini
tidak dihargai, yang mengampu juga yang dinaikkan pangkat.” Padahal jika
keyakinan kepada Hari Akhiratnya mantap, dia tidak kesal apalagi menyesal dengan
perbuatan baiknya kerana Allah pasti akan membalasnya di
Akhirat.
Dunia adalah
tanaman (kebun) untuk Hari Akhirat. Demikian,
kata Imam Safie RHM. Ertinya, kehidupan di dunia yang sementara ini adalah satu
persediaan untuk menghadapi kehidupan yang kekal abadi di hari akhirat. Walaupun
hidup di dunia hanya singkat (berbading akhirat), tetapi ia sangat penting
kerana ia adalah penentu kebahagiaan di akhirat.
Oleh itu,
untuk mencapai kebahagiaan di akhirat, manusia perlu melakukan
sebanyak-banyaknya kebaikan ketika hidup di dunia. Jika ingin memetik buah yang
lebat, manis dan segar nanti, maka pokok yang kita tanam kini perlu subur dan
sihat. Mana mungkin, pokok yang layu, kering dan tidak sihat menghasilkan buah
yang baik?
Hidup di
dunia tidak boleh diabaikan hanya memikirkan kehidupan di akhirat. Ingat, orang
yang memikirkan kehidupan di akhirat ialah orang yang paling kuat berusaha,
beribadah dan membuat kebajikan ketika hidup di dunia.
Justeru,
kita tidak boleh persiakan kehidupan di dunia ini. Kata Dr Yusuf
Qaradawi,”mencintai Syurga tidak bererti meminggirkan dunia.” Dunia sangat
penting demi ke bahagiaan di akhirat. Jadilah seperti petani yang gigih
berusaha, berkerja dan menjaga tanamannya. Ya, orang beriman tidak mengenal
letih, putus asa dan kecewa dalam melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan
di dunia.
Dunia tempat
berpenat, akhirat tempat berehat. Oleh itu, orang beriman sangat gigih
mengerjakan solat, taat ibu-bapa, tekun belajar, membantu saudara dan sahabat
handai tanpa jemu dan merasa lesu. Waktu menanam memanglah susah, tidak semudah
waktu menuai. Namun, tanpa melalui kesusahan tidak akan ada kesenangan.
Justeru, bagi orang beriman, mereka berpegang kepada prinsip: Bermujahadah (berjuang mentaati Allah) itu pahit kerana
syurga itu manis.
Atur jadual
harian dengan aktiviti-aktiviti yang bermanfaat. Bermula daripada solat,
belajar, membantu ibu-bapa, bersukan, membantu kawan-kawan sehinggalah
aktiviti-aktiviti kemasyarakat seperti berderma, bergotong royong dan memberi
nasihat – pesan memesan dengan kebenaran dan kesabaran. Insya-Allah, kita akan
merasai hidup ini lebih bahagia dan ceria di dunia… dan itulah jua petanda kita
akan berpeluang merasai kebahagian dan keceriaan hidup di akhirat. Insya-Allah.
Amin!
No comments:
Post a Comment