Saturday, April 13, 2013

TIP HADAPI TEKANAN KERJA

Assalamulaikum....tekanan dan kebosanan sering melanda kita...terutama waktu2 tahap kebosanan seperti tidak dapat dikawal...cuba cari penyelesaian...

1. Tarik nafas dalam-dalam. Tindakan ini bukan sahaja satu terapi tetapi dalam masa yang sama berupaya membuatkan fikiran menjadi tenang.

2. Membuat perancangan rapi. Agar setiap kerja atau tugas yang dilakukan sistematik dan berjalan lancar, sebaliknya buat perancangan rapi dengan menyenaraikan kesemua tugasan yang perlu anda selesaikan. Selesaikan tugas mengikut keutamaan.

3. Bersikap pemaaf. Berfikiran negatif, berdendam dan seringkali melepaskan kemarahan akan memburukkan kesihatan mental.

4. Bersenam. Mengamalkan gaya hidup sehat bukan sahaja baik untuk badan dan membantu mempertingkatkan aliran darah tetapi menjadi anti kemurungan yang sangat berkesan. Selain itu ia juga mampu meningkatkan fungsi mental dan fizikal seseorang.

5. Sentiasa berfikiran positif. Percaya atau tidak, tekanan yang boleh merangsang kepada penyakit dapat diubati dengan kegembiraan. Individu yang sentiasa gembira dan ceria mampu sembuh daripada penyakit dengan cepat.

6. Menerima diri seadanya. Terimalah diri seadanya dengan tenang, kemampuan diri seseorang ada hadnya. Jadi jangan paksa diri kita membuat sesuatu diluar kemampuan.//Harmoni.

No comments: